Spośród utworów polskiej literatury wybierz i zaprezentuj te, które poświeciłbyś, młodym mieszkańcom Europy.

Dlatego pragnę jeszcze zaprezentować Europejczykom literaturę powojenną, z którą nie mieli styczności, a która ukazuje terror okupowanej Polski.

Świat to labirynt, teatr, sen...” – która z koncepcji mówienia o świecie przez literaturę jest najbliższa Twojemu sposobowi postrzegania rzeczywistości?

  Teatr – kurtyna w górę   Czy życie ludzkie to przedstawienie, a wszechświat to scenografia? Myślę, że świat można nazwać teatrem, ale czy określenie teatr wyczerpuje złożoność, wielorakość świata?

ROMANTYZM A MŁODA POLSKA (NEOROMANTYZM)

Wyspiański „Wesele” - dyskusja o społeczeństwie polskim, jego zdolności dozrywu powstańczego c) miłość nieszczęśliwa :* S.

ZRÓŻNICOWANIE JĘZYKA POLSKIEGO

W takich warunkach ukształtowały się swoiste odmiany języka polskiego, zwane gwarami miejskimi. GWARY ŚRODOWISKOWE Oprócz gwar terytorialnych występują w języku polskim jego środowiskowe odmiany, zwane gwarami środowiskowymi.

HISTORIA LITERATURY - Młoda Polska

(JNujrX_naturalistyczny w dramaturgii Młodej Polski zaznaczył się w twórczości Gabrieli Zapolskiej (1859 lub 1860—1921)

TEATR, FILM, RADIO, TELEWIZJA - Związek teatru, filmu, radia i telewizji z literaturą

Związek teatru, filmu, radia i telewizji z literaturą   Teatr, film, radio i telewizja stanowią ważne ogniwa systemu oświa-towo-wychowawczego, a równocześnie integralne składniki kultury współczesnej.

Teatr „żywy" - Podstawowe tworzywo teatru

Termin ten nie znalazł jednak powszechnej akceptacji dla określenia środków przekazywania treści przez teatr. Leopold Grzegorek (Poznajemy teatr, s.

Teatr „żywy" - Scenografia

W tragediach występował zawsze ten sam fronton pałacu lub świątyni, a scena i widownia znajdowały się pod gołym niebem (podobnie jak teatr w warszawskich Łazienkach, którego inspiracją był teatr starożytnej Grecji).

Teatr „żywy" - Kostium

Kostium określa zwykle płeć postaci, kondycję społeczną, region, epokę historyczną. Najczęściej kostium jest stylizowany, stanowi też integralny składnik całości kompozycji scenografa.

Kostiumy mogą mieć charakter symboliczny. W każdym wypadku kostium powinien być rzeźbą, z którą liczy się...

Teatr „żywy" - Aktor

W teatrze współczesnym dominuje pierwszy sposób gry aktorskiej: kreowanie postaci z dystansu, gra umowna zamiast dosłownej.

Teatr „żywy" - Rola reżysera w teatrze

Ponieważ dzieło sztuki tworzy jeden artysta, dzieło sztuki teatralnej, czyli przedstawienie, powinien tworzyć jeden artysta teatru, aby zintegrowanej całości wszystkich tworzyw (znaków) nadać piętno własnej interpretacji i wizji.

POLSKA - działania wojenne 1939 r.

Polskie lotnictwo miało za mało sa­molotów, aby sprostać Luftwaffe; ponadto ustępowały one pod wzglę­dem prędkości, pułapu i uzbrojenia samolotom niemieckim, a niewła­ściwe użycie bombowców PZL.

POLSKA - działania wojenne 1944-45

Tymczasem na Pomorzu wojska ra­dzieckie i polskie przełamały front niemiecki.

ŚMIGŁY-RYDZ EDWARD (1886-1941) - marszałek Polski

Żołnierz Legionów Polskich (1914-17), komendant Polskiej Organizacji Wojskowej (1917-18), w listopadzie 1918 r. wszedł w skład Tymczasowego Rządu Lu­dowego Republiki Polskiej w Lubli­nie jako minister spraw wojsko­wych.

WOJSKO POLSKIE 1939-45

i protokołu wykonawczego z 21 września tego roku władze Francji oddały do dyspozycji Wojska Polskiego obóz ćwiczebny w Coetquidan, który stał się centrum formowania polskich oddziałów (in­ne obozy w Parthenay, Angers, St.

HISTORIA TEATRU ANTYCZNEGO (ETAPY ROZWOJU, TWÓRCY, DZIEŁA)

Początki teatru antycznego są związane z kultem boga Dionizosa. Pierwszym twórcą, który dokonał rozwoju teatru był Trynichos.

NAJDAWNIEJSZE ZABYTKI PIŚMIENNICTWA POLSKIEGO

- 103 kazania łacińskie, 10 polskich, zabytek trój języczny: niemiecki, łaciński, polski 8.   „Biblia Szaroszpatacka” pierwszy i jedyny polski przekład Biblii

POLSKA POEZJA ŚWIECKA

−  pojawia się szereg utworów nie mających charakteru religijnego, utwory te spełniały funkcję dydaktyczną i pouczającą

POLSCY KRONIKARZE I ICH DZIEŁA

(parta na fantastycznych zmyśleniach, opis zwycięskiej bitwy legendarnych władców polskich z Juliuszem Cezarem, Kadłubek chciał uświetnić naszą przeszłość narodową) −  „Kronika Jana Długosza”  XV w. (opis dziejów państwa polskiego do XV wieku, opis konfliktu polsko-krzyżackiego)

TYPY TEATRU ŚREDNIOWIECZNEGO

1.  liturgiczny

- ściśle obrzędowy

2.  misterium

- opowieści o tematyce religijnej (sceny ze Starego i Nowego Testamentu)

3.  moralitet

- gatunek dramatyczny o charakterze dydaktyczno-alegorycznym

- pokazana walka dobra i zła o duszę człowieka

4.  intermedia

- przerwy podczas sztuki nie związane...