Nilsson, The Minoan-Mycenaean Religion and Its Survival in Greek Religion, Lu 1927, 19682; V. Zieliński, Elementy wschodnie w religiach świata antycznego, w: Religie Wschodu. Festugieuc Etudes de religion grecque et hellénistique.
Celem mojej pracy jest przedstawienie religii współczesnych Indii oraz odpowiedzenie na pytanie zawarte w temacie: Czy religia ta ma wpływ na życie polityczne? Islam jest ostatnią, wielką religią uniwersalną, jedną z religii objawionych, kontynuującą tradycje religii żydowskiej i chrześcijańskiej.
RELIGIA W UJĘCIU TEORII KONFLIKTU RELIGIA JAKO \"OPIUM DLA LUDU\" Religia, według teorii konfliktu, wspiera i sankcjonuje istniejący system prawny, odwracając uwagę uciemiężonych od nękających ich problemów i od prób ostatecznego ich rozwiązania.
Lanczkowski, Religionsgeschichte Europas, Fr 1971; Religion and Change In Contemporary Asia, Minneapolis 1971 ; J. Ranoszek, Religie starożytnej Mezopotamii ze szczególnym uwzględnieniem religii babilońsko-asyryjsklej, w: Mezopotamia, Wwa 1971, 212-233.
Hultkranz)jako nauka o środowiskowej integracji religii i jejimplikacjach, dopełniająca historię i —* fenomenologię religii;opiera się ona na założeniu mówiącym o kreatywnej i stymulującejrozwój religii funkcji przyrody; przez analizę ekologicznychcech religii (nabytych w wyniku jej adaptacji do środowiska) i badanie sposobu doświadczania przez człowiekarei.
Neuner, Declaration on the Relation of the Church lo non Christian Religions of Vatican Council II, NY 1966; Le religioni noncristiane nel Vaticano II, Tn 1966; Les relations de l'Eglise avec les religions non chrétiennes.
Handbuch der Religionsgeschichte (ITH,Fr 1951, 19612; Religie świata, Wwa 1957), Die Religionen derMenschheit (I-XLII, St 1961-), Zarys dziejów religii (Wwa1964, 19886), A.
Religia ta nie tworzy zwartej wspólnoty wyznawców, nie organizuje ich w jednolitą grupę. Nie jest to także religia podlegająca ewolucji. Religia ta nie zaszczepiła również nacisku na zysk jako dobro ogólne.
Religia jest to prymitywna mądrość. Do przyczyn porzucania religii zaliczano: protest przeciw tyranii, nietolerancję religijną, wykorzystywanie religii przez despotów.
(etnografia religioznawcza, etnoreligioznawstwo) Gałąź religioznawstwa, dyscyplina religioznawcza i zarazem etnologiczna, zajmująca się religiami (systemami ideologiczno-rytualnymi) społeczności tradycyjnych: archaicznych, plemiennych i ludowych.
Religioznawcy traktują geografię religii zarówno jako dyscyplinę geograficzną badającą oddziaływanie religii na środowisko, jak i dyscyplinę religioznawczą, określającą wpływ czynników geograficznych na religię (A.
Allen Fenomenologowie religii stawiali swym badaniom różne cele: usystematyzowany opis zjawisk religijnych dzięki całościowemu, rozumiejącemu oglądowi; dostrzeżenie tych samych struktur w różnych zjawiskach religijnych; ujęcie istoty i struktury religii w ogóle; zbudowanie morfologii i typologii zjawisk religijnych; zaprojektowanie ogólnej teorii religii.
istniały religie pierwotne, a po jego wprowadzeniu również religie napływowe. Leroi-Gourhan, Les religions de la préhistoire (paléolithique), P 1964, 19763 (Religie prehistoryczne, Wwa 1966); Prehistorie Art of the Western Mediterranean and the Sahara, NY 1964; S.
Największe opisane przeze mnie religie powstały w różnych okresach historii, bowiem buddyzm, judaizm i hinduizm pojawiły się przed narodzinami Chrystusa, natomiast chrześcijaństwo i islam to religie naszej ery, która została zapoczątkowana właśnie narodzinami Jezusa Chrystusa.
Wyrosłe z judaizmu chrześcijaństwo zalicza się do religii Azji Południowo-Zachodniej i wśród współczesnych religii jest największą wspólnotą religijną pod względem liczby wyznawców i rozprzestrzenienia geograficznego.
Wg Glasenappa łączy religie: pięć zasad etycznych (zakaz zabijania, kradzieży, cudzołóstwa, kłamstwa i czynienia innym co tobie nie miłe) poczwórna tematyka (początek i cel świata, przeznaczenie człowieka, poczucie moralności, zagadka losu jednostki i społeczeństwa) wspólna postawa jednostki, wznoszącej się w religijnym uniesieniu ponad siebie, metafizyka stereotypowe podejście od osoby założyciela w wypadku ...
o istocie —> religii lub kierunek —> filozofii religii poddającyrozumiejącej analizie i opisowi fenomen religii jawiący sięw świadomości; terminu f.
krytyce religii: niemając racji swego istnienia poza człowiekiem jest tworemczysto ludzkim, a pojęcie Boga jest ujęciem idealnych cechczłowieka; Feuerbach stał się więc p r e k u r s o r em współcz.
Wkradające się do doktryny religijnej myślenie życzeniowe,które prowadzi do —> antropomorfizmów i praktykmagicznych (—» magia), jest w niej zwykle piętnowane jakonieortodoksyjne; w autentycznej religii człowiek staje bowiemprzed Bogiem nie w roli krytycznego podmiotu stawiającegożądania, ale raczej czuje się zafascynowany Bogiem ipociągnięty pod jego osąd (—» bojaźń Boża).
Marksa religia to „ Opium dla Ludu” , sugerując się tym ,ż religia jak narkotyk opium wprowadza w dobry nastrój ludzi i pozwala zapomnieć o nędznej egzystencji i cierpieniu na świecie doczesnym, obiecując nagrodę w przyszłym życiu.