- Przy silnej motywacji, sprawność działania spada, a wydajność pracy ulega obniżeniu z następujących powodów: nazbyt silnej motywacji, która , powoduje niepokój a człowiek niespokojny staje się mniej sprawny i aktywny, nader dużego śledzenia wyników bezpośrednich i czynników, które wpływają na nie, powodując utratę świadomości elementów sytuacji oddziaływania długofalowego, a w ostateczności prowadzącego do ...
Motywacja może mieć różny stopień oddziaływania na człowieka w związku z jego dążeniem do celu, stąd mówi się o sile motywacji.
Tendencję tę będziemy nazywać dalej motywem (względnie procesem motywacyjnym), a ogół motywów określać będziemy terminem motywacja”. Nie istnieje dotychczas jedna wyczerpująca teoria motywacji człowieka, ciągle, więc trwają poszukiwania rzeczywistych źródeł tej motywacji.
Oczywiście dla wielu jest to ogromna motywacja, w której osiągnięcie celu daje dużą satysfakcję, ale ograniczenie się do tej zewnętrznej motywacji na długo nam nie wystarczy.
Z teorii oczekiwań wynika, że kierownicy w postępowaniu z pracownikami muszą : -ustalić jakie nagrody są cenione przez każdego z podwładnych(jeśli mają działać motywacyjnie, to muszą być odpowiednie dla danej osoby) , -wyznaczyć pożądany poziom efektywności , -zapewnić realność ustalonego poziomu(jeśli pracownik uzna że jest on zbyt trudny do osiągnięcia jego motywacja będzie bardzo niska), -powiązać nagrody z wynikami pracy -analizować ...
- matka – 44 lata, pracuje w dziale obsługi klienta - ojciec - 50 lat, rolnik - syn – 16 lat – ostatnia klasa gimnazjum, średnio zdolny, w szkole trochę leniwy ale lubi pracę fizyczną, czasem czyta książki, słaby uczeń, średni poziom motywacji, wesoły - córka – 15 lat V klasa szkoły podstawowej – zdolna, trochę leniwa, bardzo dobra uczennica, dużo czyta, duży stopień motywacji, radosna OPISY SYTUACJI Sytuacja I – Rodzina A Po powrocie z ...
” Przykład niezwykłej motywacji w Continental Airlines W 1994 roku sytuacja w liniach lotniczych Continental Airlines była katastrofalna, ponieważ firma przynosiła straty rzędu 619 mln dolarów, a nastroje oraz motywacja do pracy ponad 50.
Działanie systemu motywacyjnego można podzielić na 3 zasadnicze grupy: indywidualna motywacja pracownika - związana z zaspokojeniem indywidualnych aspiracji i potrzeb, na które firma nie ma większego wpływu (marzenia, hobby, rodzina) przynajmniej w początkowym okresie zatrudnienia.
a) Teoria potrzeby osiągnięć McClellanda i Atkinsona – jest związkiem między pragnieniem sukcesu, a lękiem przed porażką można to zobrazować w następującym równaniu – motywacja osiągnięć = pragnienie sukcesu – lęk przed porażką – wynika z tego, w celu osiągnięcia większej motywacji musimy bardziej pragnąć sukcesu, niż obawiać się porażki.
Jeśli rywalizacją między pracownikami nie ma znaczenia w procesie motywacji to może osoba przełożonego, który zna oceny pokontrolne będzie miała wpływ na efektywność pracownika.
Motywacja: to, co nas popycha i pociąga Według Oxford English Dictionary motywacja jest "świadomym lub nieświadomym bodźcem do działania w pożądanym przez nas kierunku, dostarczanym przez czynniki psychologiczne lub społeczne i nadającym cel lub kierunek zachowaniu".
Motywacja jest narzędziem za pomocą którego menedżerowie mogą układać stosunki pracy w motywacji.
Motywacja - ludzie działają w jakimś celu, w motywacji przyczyną jest skutek. Motywacja wywołana przez działanie czynników negatywnych łatwiej osiąga dużą intensywność niż motywacja wywołana przez działanie czynników dodatnich.
W procesie motywacyjnym wyróżnia się również: - ocena szans powodzenia - oszacowanie warunków osiągnięcia celu - subiektywne prawdopodobieństwo – przekonanie o możliwości osiągnięcia celu - poziom motywacji – zdolność procesu motywacji do eliminowania konkurencyjnych dążeń - poziom aspiracji – poziom trudności celu - (omówiony już) motyw- potrzeba, niespełnienie, związane z aktywnością dziecka, by ten stan zmienić - ...
Pierwszy - ze względu na charakter powiązań między dążeniem i celem: motywacja wewnętrzna - powiązanie jest nieodłączne i naturalne; motywacja taka skłania do osiągnięcia wartości ostatecznych, wartości samych w sobie; przykładem motywacji wewnętrznej może być bezinteresowna pomoc współpracownikowi w realizacji powierzonego mu zadania.
Teoria potrzeby osiągnięć McClellanda i Atkinsona – jest związkiem między pragnieniem sukcesu, a lękiem przed porażką można to zobrazować w następującym równaniu – motywacja osiągnięć = pragnienie sukcesu – lęk przed porażką – wynika z tego, w celu osiągnięcia większej motywacji musimy bardziej pragnąć sukcesu, niż obawiać się porażki.
Innym typem motywacji jest wspomniana wyżej motywacja do partycypacji, uczestnictwa.
Strukturę motywacji tworzą: ■ motywacje społeczne, ■ motywacje rodzinne lub plemienne, ■ motywacje osobiste lub logistyczne.
Coś zupełnie odwrotnego można powiedzieć o motywacji występującej w formie zainteresowania. Dlatego też uczniowie, u których dominującym motywem uczenia się jest zainteresowanie, nie są narażeni na zastraszający wpływ nadmiernej motywacji.
Działanie systemu motywacyjnego można podzielić na 3 zasadnicze grupy: · indywidualna motywacja pracownika - związana z zaspokojeniem indywidualnych aspiracji i potrzeb, na które firma nie ma większego wpływu (marzenia, hobby, rodzina) przynajmniej w początkowym okresie zatrudnienia.