występują wejścia do działalności opanowanej przez monopol, cenodawczość - monopolista ustala cenę Przyczyny powstawania monopolu monopolista posiada patenty i prawa autorskie na produkt, monopolista jest jedynym i wyłącznym właścicielem strategicznego zasobu, nie mającego bliskich substytutów, założenia czystego (pełnego) monopolu, monopolista ma sprzedaży danego towaru na danym ...
jako że monopol ma wyłączność na danym rynku może wykazywać skłonność do wkraczania na inne rynki i eliminowania działających tam przedsiębiorców Regulacja naturalnych monopoli Uważa się, że jeżeli nie istnieją znaczne bariery wejścia do danej gałęzi oraz popyt na produkty bądź usługi jest w miarę elastyczny to monopolista nie będzie w stanie ustalać cen monopolowych.
Monopol opiera się na czterech założeniach: ---Produkty jednorodne lub zróżnicowane ---Brak możliwości wejścia do działalności opanowanej przez monopol ---Jeden sprzedający, wielu kupujących ---Założenie doskonałej informacji o rynku Monopol charakteryzuje się tym, że jeden producent stoi naprzeciw wielu klientom.
MONOPOL - CECHY CHARAKTERYSTYCZNE Monopolem nazywamy sytuację rynkową, w której istnieje tylko jeden dostawca danego towaru lub usługi. Monopol nie ma jednak pełnej swobody działania, jego produkt napotyka barierę w postaci istniejącego popytu.
Tak więc monopol jest ściśle kojarzony z pojęciem wyłączności - formalnym lub faktycznym przywilejem, który polega na wyłącznym dostępie do czegoś i tym samym stanowi czynnik zagrażający konkurencji.
Cechy charakterystyczne monopolu: 1) jeden sprzedający- czyli jeden jedyny producent danego dobra lub usługi, dlatego w tym wypadku pojęcia firmy i rynku są synonimami 2) brak bliskich substytutów- produkt oferowany przez monopolistę jest jedyny w swoim rodzaju 3) cenotwórstwo- monopolista może w znacznym stopniu decydować o cenie swojego produktu (tworzy cenę) 4) zablokowane wejście- w monopolu istnieją bariery umożliwiające wejście innych firm na ...
W takim przypadku państwo interweniuje za pomocą przepisów o ochronie konkurencji, których celem jest jej ożywienie oraz zapobieżenie monopolizacji i innym praktykom służącym kontroli podaży. - Monopol różnicujący ceny, inaczej dyskryminujący, jest w stanie narzucać różne ceny różnym nabywcom.
Charakterystyka Sytuacja w gospodarce, w której występuje monopol charakteryzuje się tym, iż określony produkt lub usługę w danym kraju lub na danym obszarze zapewnia jedna firma (np.
Innymi cechami monopolu są: brak bliskich substytutów produktów, możliwości określenia ceny, niemożność wejścia na rynek konsumentów. (A) Monopol – (to panowanie na rynku jednego producenta lub jednego sprzedającego).
Monopol tego typu może być konsekwencja rozporządzenia prawnego, patentu, licencji, korzyści skali lub innych czynników. Jeśli taki monopol poddany jest regulacji rządowej, to oczekuje się od niego ustalenia niższych cen i rozszerzenia skali produkcji w imię dobra społecznego.
Produkt monopolu nie posiada dobrego substytutu przez co jest unikatowy. Monopol absolutny nie jest często spotykany , ale możliwe jest utrzymanie go w krótkim okresie dzięki np.
Negatywną cechą jest jednak to iż monopol niejednokrotnie prowadzi do marnotrawstwa poprzez np.
Zróżnicowanie cen monopoli Monopol jest określany jako sytuacja, w której cały rynek danego wyrobu jest kontrolowany przez jednego producenta- sprzedawcę, który samodzielnie zaspokaja potrzeby nabywców.
Wtedy monopolista sam ustala cenę na swój produkt (gdy jest monopolistą oferentem) albo na czynnik produkcji, którego jest jedynym odbiorcą. Będzie to odpowiadało przypadkom ustalonym w monopolu oferenta lub nabywcy.
W monopolu pełnym jeden producent wytwarza produkt, kształtuje cenę rynkową zapewniającą mu wysoki zysk na drodze ograniczania podaży. W monopolu nie istnieje niedostatek konkurencji i rynek jest zdominowany przez jedną firmę.
Monopol osiąga optimum (jest w równowadze), gdy wytwarza taką ilość produktu, przy której koszt krańcowy jest równy utargowi krańcowemu, a cena pokrywa koszt przeciętny. Wtedy monopol maksymalizuje zyski.
Właściwości czystego monopolu: 1° na rynku znajduje się tylko jeden nabywca lub sprzedawca, 2° monopolista nie ma żadnych preferencji (monopol niedyskryminujący), 3° rynek jest w pełni przejrzysty, 4° nie istnieje konkurencja.
- monopol: i po jakiej cenie?
ustawodawstwo monopolowe) ; B) prowadzenie regulacji mikroekonomicznej , która polega na tym ,że państwo kontroluje wejście i wyjście firm ze zmonopolizowanej branży, określa ilość produkcji oraz maksymalną wysokość cen.