-
Ocena brak
Czynności nauczyciela oraz uczniów związane z dyskusją jako metodą kształcenia
Dyskusja: polega na wymianie zdań między uczniami lub między uczniami a nauczycielem.
Ma trzy główne cele:
Poszerzyć wiedzę uczestników na określony temat
Pobudzić zainteresowanie wybraną dziedziną
Nauczyć publicznego debatowania
Cele te wymagają odpowiedniego...
-
Ocena brak
Czynności nauczyciela oraz uczniów podczas pogadanki jako metody kształcenia
- oparta jest na słowie, często nadużywana
- dotyczy głównie nauczycieli niższych klas szkoły podstawowej, gdzie rozwój języka ma szczególne znaczenie, a dzieci jeszcze nie potrafią budować dłuższych wypowiedzi
Pogadanka: rozmowa z uczniami prowadzona przez nauczyciela. Większość pytań zadaje...
-
Ocena brak
Czynności nauczyciela oraz uczniów podczas opowiadania jako metody kształcenia
Opowiadanie: wypowiedź wielozdaniowa zawierająca fabułę czyli układ wydarzeń.
Aby opowiadanie nauczyciela mogło wesprzeć lub nawet zastąpić pokaz i własne działanie ucznia, musi on wykazać wysoką kompetencję komunikacyjną.
Opowiadanie posiada walor emocjonalny, każdy może interpretować...
-
Ocena brak
Czynności nauczyciela oraz uczniów podczas pokazu jako metody kształcenia
Pokaz: to metoda kształcenia polegająca na kierowaniu obserwacją wybranych obiektów i procesów. Nauczyciel przygotowuje obserwację zachowań określonych osób lub prezentację środków dydaktycznych wybranego rodzaju, a następnie pomaga uczniom dostrzec najważniejsze właściwości tych obiektów.
Może...
-
Ocena brak
Zasady budowania programu nauczania w ujęciu S. Nalaskowskiego
Dobór treści nauczania można oprzeć na:
a) Tradycji
b) Zasadach racjonalnych
c) Syntezie zasad racjonalnych i tradycji
A) Program tradycyjny:
Treści nauczania mogą być wyznaczone przez tradycję
Punktem wyjścia jest wtedy suma wiedzy ukształtowana historycznie
Przydatność tych treści jest mierzona...
-
Ocena brak
Zasada kulturalna w budowie programu nauczania w ujęciu K. Sośnickiego
Zasada kulturalna wymaga takiego dobrania treści, aby uczeń mógł zaznajomić się i przejąć kulturą epoki
Wychowanie dla kultury musi mieć dwa oblicza:
a) Trzeba nauczyć umiejętności korzystania z już istniejących dóbr kulturalnych
b) Trzeba nauczyć umiejętności współdziałania w jej...
-
Ocena brak
Zasada życiowości w budowie programu nauczania w ujęciu K. Sośnickiego
Trzy ogólne zasady z których starano się wyprowadzić program nauczania:
1) Zasad życiowości
2) Zasada psychologiczna
3) Zasada kultury
- zasady te w różny sposób mogą być ze sobą łączone i kombinowane
Zasada życiowości wymaga, aby dobierać taki materiał nauki, który przedstawia wartość dla...
-
Ocena brak
Światopogląd jako czynnik ukierunkowujący kształcenie w świetle pedagogiki kultury
Trzy składniki światopoglądu wg Hessena:
a) Pojęciowy obraz świata
- składają się na niego pojęcia abstrakcyjne, zdania i idee, które mają za zadanie wyjaśniać świat, podać jego sens
- te pojęcia i idee muszą tworzyć jakąś całość: „system” albo „rusztowanie”
- poglądy te nie są ze sobą...
-
Ocena brak
Ideał wykształcenia jako czynnik ukierunkowujący kształcenie w świetle pedagogiki kultury
A) Ideał wykształcenia
Wyniki nauczania zależą w pierwszym rzędzie od tego, w jakim stopniu nasz wychowanek stał się pod jego wpływem całością duchową
Chcąc wychowywać całych ludzi, trzeba samemu być całym człowiekiemF.A. Wolf (stanowisko formalizmu pedagogicznego): ze względu na formalne...
-
Ocena brak
Wiedza, wiadomości, umiejętności, sprawności jako cel kształcenia
a) Wiadomości: są to treści naszych myśli.
- Mogą one być potoczne, gdy odnoszą się do poszczególnych faktów, zdarzeń, przedmiotów lub stosunków wziętych z codziennego naszego doświadczenia i życia
- rzadko są przedmiotem nauczania, a jeśli już to raczej obocznie, raczej jako materiał do...

Profil użytkownika Tristian
Statystyki
58 prac, w tym:
- 58tekstowych
- 0multimedialnych