-
Ocena brak
Psychodydaktyczne konsekwencje zaburzeń mowy
Zapobieganie i korekcja wad wymowy w prostej zależności jest zapobieganiem trudnościom i niepowodzeniom szkolnym, gdyż dziecko źle mówiące zwykle pisze z błędami, słabo czyta, przejawia zahamowania w swobodnym wypowiadaniu się (E. Spałek, C. Piechowicz – Kułakowska, 1996, s.5). Obok właściwego...
-
Ocena brak
Istota i symptomatologia dyslalii - Nieprawidłowa wymowa głosek k, g
Nieprawidłową wymowę głosek tylnojęzykowych k, g w literaturze specjalistycznej określa się mianem kappacyzmu i gammacyzmu. Za przyczynę owych zaburzeń uważa się niską sprawność ruchową języka, złą pracę języka (głównie jego tylnej części) wynikającą z jego ograniczonych możliwości...
-
Ocena brak
Istota i symptomatologia dyslalii - Rynolalia (nosowanie, rynofonia, rynizm)
Rynolalia to mówienie z nieprawidłowym rezonansem nosowym. Badacze problemu wyróżniają rynolalię otwartą, zamkniętą oraz mieszaną:
⇒ W nosowaniu otwartym wszystkie głoski ustne są wymawiane z rezonansem nosowym (najbardziej unosowione są u, i, a najmniejszej nasalizacji ulega głoska a). To...
-
Ocena brak
Istota i symptomatologia dyslalii - Reranie (rotacyzm)
Wraz z wadliwą realizacją głosek szumiących często występuje rotacyzm, czyli nieprawidłowa realizacja fonemu r (Logopedyczny słownik terminologii diagnostycznej, 1996, s.251). Zdarza się, że ma miejsce brak owej głoski w systemie fonetycznym lub różnego rodzaju jej deformacje (E. M. Minczakiewicz...
-
Ocena brak
Istota i symptomatologia dyslalii - Sygmatyzm (seplenienie)
Zajmując się zagadnieniem sygmatyzmu zauważa się wielość jego rodzajów (Böhme wyróżnia ich około 50) – (Logopedyczny słownik terminologii diagnostycznej, 1996, s. 271). Jest to termin wieloznaczny, ponieważ dotyczy nieprawidłowej wymowy kilkunastu dźwięków.
To najczęściej spotykana wada wymowy u...
-
Ocena brak
Istota i symptomatologia dyslalii - Podział dyslalii w oparciu o występujące objawy
W logopedii polskiej coraz częściej wykorzystuje się system terminów powstałych na gruncie klasycznej foniatrii. Są one stosowane dla nazwania ogółu form wadliwych sposobów wymowy poszczególnych fonemów (G. Jastrzębowska, 1996, s.69).
W obrębie owych zaburzeń wyróżnia się dyslalię obejmującą wadliwe...
-
Ocena brak
Istota i symptomatologia dyslalii - Podział dyslalii w oparciu o kryterium przyczynowe
Ma miejsce wieloprzyczynowość wad artykulacyjnych. W związku z tym powstała klasyfikacja oparta o sześć grup czynników wywołujących dyslalię. Składają się na nią:
• czynniki środowiskowe (społeczne) związane z nieodpowiednimi wzorcami wymowy lub brakiem tych wzorców, brakiem zainteresowania...
-
Ocena brak
Istota i symptomatologia dyslalii
Biorąc pod uwagę powszechnie przyjęty podział zaburzeń mowy, jakim jest klasyfikacja objawowa, okazuje się, że największą grupę tworzą wady artykulacyjne, nazywane dyslalią. Termin ten wprowadził do literatury w 1821r. profesor Uniwersytetu Wileńskiego Józef Frank – określając dane zaburzenie...
-
Ocena brak
Etiologia zaburzeń mowy - Uwarunkowania zaburzeń mowy występujące w rodzinie patologicznej i instytucjach opieki całkowitej
Poważne zaburzenia mowy mogą mieć podłoże organiczne. Jednakże często zdarza się, że przyczyną jest zaniedbanie środowiskowe i pedagogiczne. „Stwierdzono, że dzieci wychowywane w prymitywnych warunkach, w źle prowadzonych zakładach opiekuńczych rozwijają się pod tym względem z opóźnieniem”...
-
Ocena brak
Etiologia zaburzeń mowy - Przyczyny egzogenne
W kategorii przyczyn zewnątrzpochodnych nie stwierdza się żadnych defektów anatomicznych ani psychoneurologicznych, które mogą stanowić przyczynę zaburzenia. Jednakże jednocześnie dostrzega się ujemne wpływy środowiska takie, jak wadliwe wzorce wymowy, zaniedbania opiekuńczo – wychowawcze. Zgodnie z...

Profil użytkownika kuba123
Statystyki
70 prac, w tym:
- 70tekstowych
- 0multimedialnych