-
Ocena brak
Zamartwica
Zamartwica jest wynikiem niedostatecznej wymianytlenu i dwutlenku węgla. Może być wieleprzyczyn takiego stanu [9, 10]. Wiele z nichwystępuje w czasie ciąży lub w trakcie porodu.Niedotlenienie mózgu noworodka wynikającez zamartwicy nazywamy encefalopatią okołoporodową(hypoxic-ischemic encephlopathy,HIE)...
-
Ocena brak
Dlaczego zrozumienie rozwoju motorycznego ważne jest dla fizjoterapeuty?
Zmiany w zachowaniumotorycznym dziecka są widocznew sposób oczywisty. W chwili narodzin dzieckojest niemal bezradne, lecz już w czasie pierwszegodnia życia osiąga wyraźną niezależnośćfizyczną. Dziecko przechodzi od stanu bezradnoścido umiejętności siedzenia, pełzania i stania.Większość dzieci...
-
Ocena brak
Prenatalny rozwój zachowania motorycznego
W celu opisania okresów rozwoju motorycznegoczłowieka przed narodzinami i scharakteryzowaniaich konieczne było stworzenie odrębnychpojęć. Prenatalny okres rozwoju jestznany także jako ciążowy. Trwa on przeciętnie38 do 40 tygodni i odpowiada dziewięciu miesiącomciąży. Jest to czas gwałtownych...
-
Ocena brak
Rozwój motoryczny w okresie niemowlęcym
Niemowlęctwo jest umownym określeniemprzedziału wieku od urodzenia do czasu, w którymdziecko potrafi stać i chodzić. W warunkachprawidłowych okres niemowlęcy trwaokoło jednego roku. Jest to okres bardzo instruktywnydla fizjoterapeutów. Noworodek,zasadniczo bezradny wobec grawitacji, rozwijastopniowo...
-
Ocena brak
Pierwszy trymestr: stabilizacja uniesionej głowy
Dziecko bezpośrednio po urodzeniu określanejest jako noworodek. Okres noworodkowy trwa2 tygodnie. Postawę ciała noworodka charakteryzujeułożenie zgięciowe. Jest to postawa,którą można uważać za pochodną zarównowcześniejszego ułożenia płodowego, jak i właściwądla stopnia rozwoju układu...
-
Ocena brak
Nawrócona pozycja ciała
W pozycji nawróconej noworodek układa sięw zgięciu, z głową zrotowana na jedną stronę.Potrafi unieść i rotować głowę z jednej strony nadrugą. Położony w pozycji nawróconej zdolnyjest do utrzymania nie zakrytych ust i nosa,a więc swobodnego oddychania. Na początkupierwszego trymestru kończyny górne...
-
Ocena brak
Zachowania motoryczne w okresie wczesnodziecięcym
Wczesne dzieciństwo oznacza przedział wiekumiędzy 2. i 6. rokiem życia włącznie. Do tegomiejsca w rozdziale większość informacji skupionona procesach uzyskiwania przez dzieckonowych umiejętności ruchowych. Rozwój motorycznypodczas wczesnego dzieciństwa prowadzico prawda także do osiągnięcia...
-
Ocena brak
Rozwój umiejętności lokomocyjnych
We wczesnym dzieciństwie cyzelowany jest stereotypchodu i nabywane są nowe umiejętności,takie jak: bieganie, podskakiwanie, skoki naodległość, bieg w podskokach. Te wzorce poruszaniasię wymagają postępów kontroli takrównowagi ciała, jak i rozwijanych sił w celuuzyskania funkcjonalnych rezultatów...
-
Ocena brak
Inne podstawowe sprawności wieku dziecięcego
Dwiema dalszymi umiejętnościami podlegającymizmianie rozwojowej we wczesnym dzieciństwiesą: rzucanie i uderzanie. Jakkolwiek rzucaniejest umiejętnością nabywaną zwykle jużw czasie 1. roku życia, to doskonalenie sprawnościodbywa się ciągle w czasie całego okresuwczesnego dzieciństwa. Kolejność...
-
Ocena brak
Wstawanie z krzesła
Wstając z krzesła, małe dziecko najpierw unosinogi w górę ponad siedzisko i dopiero potemprzenosi je w dół, na podłogę. Tułów pochyla sięw przód, aż do uniesienia pośladków ponadsiedzisko, a następnie wyprost głowy i tułowiarozpoczynają ruch unoszący dziecko do pozycjistojącej. Dzieci do 6. roku...

Profil użytkownika kredka
Statystyki
202 prac, w tym:
- 202tekstowych
- 0multimedialnych