-
Ocena brak
Jakie występują ograniczenia i trudności związane z percepcją w procesie komunikacji?
Obszerny i wyczerpujący przegląd dociekań nad percepcją przedstawili Prith i Baron-Cohcn (1987), opisując interesujące wyniki badań eksperymentalnych nad rozmaitymi rodzajami percepcji w autyzmie, Dane tc dotyczyły osób zarówno o wyższym, jak i niższym poziomic funkcjonowania intelektualnego...
-
Ocena brak
Jakie czynniki mają wpływ na dwujęzyczne wychowanie?
W przyswajaniu sobie przez dziccko głuche zdolności językowych, rozpatrywanych jako uniwersalne kompetencje w zakresie przekazywania i odbierania informacji różnymi modalnościami zmysłowymi, odgrywają istotną rolę określone funkcje poznawcze. Należy do nich m.in. poczucie schematu własnego ciała...
-
Ocena brak
Jakie są implikacje praktyczne dotyczące dwujęzycznego wychowania?
Nie posiadamy jeszcze w kraju własnych doświadczeń w systematycznym realizowaniu programów dwujęzycznego wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży głuchej. Pierwsze próby podejmowane w tym zakresie w Instytucie Głuchoniemych w Warszawie przy współpracy Szkoły Manilla w Sztokholmie są pozytywne i...
-
Ocena brak
Jak przebiega nabywanie kompetencji komunikacyjnej w interakcjach rówieśniczych poza środowiskiem rodzinnym?
Terminem kompetencja komunikacyjna określa się umiejętność posługiwania się językiem odpowiednio do sytuacji oraz osoby słuchacza. Skuteczne przekazywanie własnych intencji oraz rozumienie intencji innych wymaga - oprócz właściwego posługiwania się środkami czysto językowymi efektywnego...
-
Ocena brak
Jakie zaburzenia rozwojowe utrudniające przyswajanie języka mogą towarzyszyć uszkodzeniu słuchu?
Do zaburzeń rozwojowych, z którymi może współwystępować wada słuchu należą dysfazja, zaburzenia zachowania, upośledzenie umysłowe, zaburzenia wzroku oraz schorzenia somatyczne. Biorąc pod uwagę możliwość wtórnego charakteru wymienionych anomalii, należy z dużą ostrożnością podchodzić do...
-
Ocena brak
Na czym najogólniej polegają trudności w porozumiewaniu się z dziećmi autystycznymi?
Mimo b:idań i publikacji, jakie ukazały się na lemat mowy i języka osób dotkniętych autyzmem, jesl w lej dziedzinie wiele problemów nic do końca wyjaśnionych W porównaniu 7. innymi grupami osób o rozległych dysfunkcjach rozwojowych. proces porozumiewania się dzicci z autyzmem kryje w sobie wciąż...
-
Ocena brak
Jakie czynniki warunkują rozwój komunikatywności?
Istnieją pewne głęboko tkwiące w programie genetycznym cechy rozwojowe, które mają istotne znaczenie dla przyswajania sobie przez dziecko zdolności komunikacyjnych. Należy do nich przede wszystkim skłonność do tworzenia więzi emocjonalnej z osobami z najbliższego otoczenia i dokonywania poprzez...
-
Ocena brak
Jaka jest sfera rozumienia przekazów językowych w autyzmie?
Porównywano oceniane u osób z autyzmem zdolności dotyczące percepcji mowy z wynikami uzyskiwanymi w innych grupach klinicznych, starając się uchwycić specyficzne cechy. I tak np. Paul i Cohen (1984) stwierdzili, że w porównaniu z osobami dotkniętymi afazją lub upośledzeniem umysłowym, o zbliżonym...
-
Ocena brak
Jaką rolę pełni odczytywanie stanów umysłu w procesie komunikacji?
W ostatnich latach, w związku z próbami określenia charakteru podstawowych deficytów poznawczych występujących w autyzmie, wiele miejsca psychologowie poświęcają problematyce odczytywania stanów umysłu. Przeprowadzane eksperymenty, wyniki obserwacji etologicznych, a także analiza porozumiewania się...
-
Ocena brak
Jakie wyróżnia się cechy ekspresji komunikacyjnej w autyzmie?
Istnieje cały szereg cech wyróżniających reakcje komunikacyjne osób z autyzmem i na ten temat opublikowano już bardzo wiele prac. Jedną z charakterystycznych form występujących szczególnie często u dzieci z tym zespołem zaburzeń jest echolalia. W przypadku bardziej złożonych i rozbudowanych pod...

Profil użytkownika Eustachy777
Statystyki
141 prac, w tym:
- 141tekstowych
- 0multimedialnych