-
Ocena brak
IMPARCJALIZM - Krytyka imparcjalizmu
zarzuca się mu zbytnią abstrakcyjność
zbyt wąska koncepcja argumentacji
odrzuca się przekonanie, że dla prawomocności praw i polityki konieczny jest namysł wolny od przymusu i relacji siły
większa wartość wg krytyków ma refleksja nad charakterem i jego znaczeniem w warunkach...
-
Ocena brak
IMPARCJALIZM
Namysł inspirowany zasadą bezstronności (wykraczanie poza interes własny oraz otwartość na wszelkie punkty widzenia i uwzględnienie ich w dochodzeniu do decyzji); decyzje polityczne są bezstronne, jeśli da się ich bronić wobec wszystkich znacząco dotkniętych nimi grup i partii jako równoprawnych...
-
Ocena brak
DEMOKRACJA DELIBERATYWNA
Platon, Arystoteles, Madison, Schumpeter – nieufne podejście do demokracji, niepokój, że system ten jest doprowadzi do rządów motłochu, wg Arystotelesa demokracja to ustrój zepsuty, rządzi wielu złych.
Joseph Bessette wprowadził termin demokracja deliberatywna. Pojęcie to odnosi się do koncepcji...
-
Ocena brak
Robert Dahl Demokracja i jej krytycy - Dahl wyróżnia trzy transformacje demokratyczne
Pierwsza demokratyczna transformacja przeprowadzona została w starożytnej Grecji. Jest to przejście od koncepcji i praktyki rządów niewielu do rządów wielu obywateli. W owym czasie jedynym do pomyślenia miejscem takiej demokracji mogło być miasto-państwo. Rządy demokratyczne, określane jako...
-
Ocena brak
TEORIE DEMOKRACJI - A. Świderski „O współczesnej demokracji bezpośredniej” [w:] „Gdańsk i Ateny. O demokracji bezpośredniej w Polsce”
Pierwszą różnicą pomiędzy demokracją polską a ateńską jest nieodwoływalny charakter mandatu udzielanego najwyższym funkcjonariuszom państwa w Polsce. Charakterystyczny dla demokracji ateńskiej był ostracyzm stosowany jako procedura kontroli wykonywania mandatu, charakterystyczna jest również procedura...
-
Ocena brak
TEORIE DEMOKRACJI - Ch. Lasch „Czy demokracja zasługuje na przetrwanie?” [w:] „Bunt elit”
Upadek współczesnej demokracji wyraża się wzrastającym izolacjonizmem elit – „klasy mówiące” stają się coraz bardziej zamknięte i konwencjonalne, niektórzy kwestionują wręcz ich umocowanie w rzeczywistości – „klasy mówiące” zamieszkują sztuczny świat, symulację. Konwencjonalizacja oznacza również...
-
Ocena brak
TEORIE DEMOKRACJI - R. Legutko „Czy demokracja jest ustrojem mądrym?” [w:] „Demokracja dla wszystkich”
Pytanie tytułowe „czy demokracja jest ustrojem mądrym” Legutko wywodzi z generalizacji antycznej filozofii państwa – a więc twierdzenia, że najlepszy jest ten ustrój, który kieruje się mądrością. Dalej zwraca uwagę na dwuznaczność pojęcia demos: jako ogół obywateli i jako ogół biednych obywateli (w...
-
Ocena brak
TEORIE DEMOKRACJI - L. Kołakowski „Samozatrucie otwartego społeczeństwa” [w:] „Cywilizacja na ławie oskarżonych”
Samozatruciem otwartego społeczeństwa Kołakowski nazywa „proces, w toku którego rozszerzanie i konsekwentne zastosowanie zasad liberalnych przeobraża je w ich przeciwieństwo”. Na samoniszczycielski potencjał liberalizmu zwracali już uwagę Dostojewski, Mill i inni myśliciele konserwatywni XIX wieku...
-
Ocena brak
TEORIE DEMOKRACJI - R. Dahl „Ku trzeciej transformacji” [w:] „Demokracja i jej krytycy”
Argumenty Dahla na rzecz postępowania demokratycznego:
- sprzyja wolności w stopniu nieosiągalnym w innych trybach postępowania
- przyczynia się do rozwoju człowieka poprzez autonomię moralną oraz samookreślanie
- pozwala dochodzić interesów według wzorców wspólnych w społeczeństwie obywatelskim
W...
-
Ocena brak
TEORIE DEMOKRACJI - G. Sartori „Teoria demokracji”
Przez dwa i pół tysiąca lat zmieniła się zarówno funkcja konotacyjna jak i denotacyjna pojęcia demokracji. Koncepcja antycznej demokracji związana była nierozerwalnie z pojęciem polis, nie oznaczającym miasta-państwa, lecz miasto-wspólnotę, wspólnotę wolnych na pewnym obszarze. Drugim znaczeniem polis...
Strona poprzednia 1 2 3 następna