Ocena brak

Znaczenie i rola ćwiczeń fizycznvch w ciąży

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Poród jest dużym wysiłkiem fizycznym (przyrównuje się go do 40-kilometrowego marszu) i dlatego należy się do niego przygotować, przede wszystkim przez odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne, zarówno ogólnokondycyjne, jak i specjalne. Mają one na celu wyuczenie prawidłowej postawy warunkującej właściwe napięcie odpowiednich mięśni, wzmocnienie mięśni brzucha, tłoczni brzusznej, mięśni grzbietu, zwiększenie ruchomości w obrębie kręgosłupa i stawów biodrowych, rozciągnięcie i uelastycznienie mięśni dna miednicy.

Uprawiane systematycznie ćwiczenia poprawiają ogólne samopoczucie, zmniejszają ociężałość, zapobiegają tyciu przez wzmożenie przemiany materii oraz poprawiają kondycję i; sprawność fizyczną. Szczególnie korzystny wpływ wywierają ćwiczenia ruchowe na czynność serca i układu krążenia. Specjalne ćwiczenia oddechowe zwiększają pracę układu oddechowego, dzięki czemu zwiększa się zawartość tlenu we krwi tętniczej.

Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą zapobiec lub złagodzić zaburzenia przemiany materii, występujące dość często na początku ciąży lub w późniejszych miesiącach, powstałe na skutek zmniejszenia sięf aktywności ciała — mdłości, bóle głowy, złe samopoczucie.

Stosujemy wówczas, szczególnie rano, w pozycji leżącej lub siedzącej, szybkie ruchy rąk i nóg, bez obciążania tułowia, połączone z głębokimi oddechami, jak też krążenia głowy. Energiczne krążenia dłoni i stóp doskonale pobudzają układ krążenia, rozprowadzając krew do najdalej oddalonych od serca odcinków ciała. Zapobiegają też zastoinom, żylakom czy też zakrzepom w obrębie nóg. Statyczne dolegliwości występujące najczęściej od IV miesiąca ciąży zaznaczają się przede wszystkim bólami w okolicy lędźwiowej, zaś pod

koniec ciąży w okolicy krzyżowej, a także bólami nóg i stóp. Niekiedy też występują ciągnące bóle powłok brzusznych. Przyczyny tych dolegliwości leżą w zmianach całego ciała. Na skutek przeniesienia środka ciężkości (ciężar ciała spoczywa silnie na piętach) zwiększa się lordoza lędźwiowa, zmniejsza się ruchomość kręgosłupa, natomiast zwiększa się napięcie mięśni grzbietu i pośladków. Pogar szają się warunki krążenia. Kobieta ciężarna często nie zdaje sobie sprawy czy mięśnie brzucha są napięte, czy też nie, czyli traci poczucie „trzymania brzucha”. Także mięśnie dna miednicy tracą swą elastyczność. W takiej sytuacji nie tylko ciąża staje się uciążliwa, ale flsam poród może przebiegać z dużymi trudnościami.

Dolegliwościom tym możemy zapobiec stosując systematyczne ćwiczenia, zwiększające zakres ruchomości kręgosłupa oraz ćwiczenia przeciwdziałające płaskostopiu, rozluźniające mięśnie kręgosłupa i lędźwi, wzmacniające mięśnie brzucha. Ważne jest wyrobienie nawyku utrzymania prawidłowej postawy zarówno w czasie stania, chodzenia, jak i przy innych czynnościach wykonywanych w ciągu dnia.

Ćwiczenia te należy rozpoczynać we wczesnym okresie ciąży i kontynuować je aż do porodu, kiedy naprzemienne napinanie i rozluźnianie odbywa się bez większych trudności?? Pamiętajmy, że elastyczne dno miednicy zmniejsza opory, jakie musi pokonać płód przeciskając się przez drogi rodne, zaś wzmocnienie mięśni tłoczni brzusznej zapewnia większą skuteczność parcia w II okresie porodu.

Dobre przygotowanie do porodu, zarówno psychiczne, jak i fizyczne, ma ogromny wpływ na jego przebieg. Pozwala kobiecie rodzącej świadomie i aktywnie brać udział w porodzie, w którym właśnie ona nie może być przez nikogo zastąpiona.

 

Podobne prace

Do góry