Ocena brak
Zapoznanie się z pisemnymi ofertami kandydatów
Pisemne oferty kandydatów stanowią ich odpowiedzi na zapotrzebowanie organizacji zgłoszone w procesie rekrutacji. Są formalnym stwierdzeniem chęci kandydatów do zatrudnienia się. Stanowią pierwsze i podstawowe źródło informacji o kandydatach.
Pisemna oferta kandydata złożona jest z przedstawionych przez kandydata dokumentów, do których należą:
A. Podanie – zawierające oznaczenie kandydata oraz wyselekcjonowany opis tych faktów z jego życia, które wydają się ważne dla przyszłego pracodawcy; składające się:
-
ze wstępu – informującego, że kandydat jest zainteresowany zatrudnieniem oraz jakie ma oczekiwania;
-
z części zasadniczej – przedstawiającej zalety kandydata, które predestynują go na dane stanowisko, w tym: kwalifikacje, umiejętności, wykształcenie, doświadczenie, zainteresowania, preferencje;
-
z zakończenia – informującego o sposobie kontaktu z kandydatem.
B. Życiorys (curriculum vitae = CV) – stanowiący prezentację życia zawodowego kandydata, obejmujący:
-
wstęp – dający ogólny obraz oczekiwań zawodowych kandydata oraz ogólną informację, co do jego umiejętności, zawierający oznaczenie kandydata, określenie stanowiska, o które się ubiega, streszczenie podstawowych kwalifikacji;
-
informacje o wykształceniu – oznaczenie szkół, uprawnień, kursów, szkoleń ze wskazaniem świadectw i dyplomów oraz dat uczęszczania;
-
opis przebiegu pracy zawodowej – zawierający oznaczenie organizacji, okresów zatrudnienia, stanowisk, tytułów oraz oznaczenie prac społecznych;
-
opis zainteresowań, osiągnięć, nagród – wskazujący przynależność do organizacji społecznych, stowarzyszeń, klubów oraz otrzymane odznaczenia, nagrody i tytuły honorowe, a także dodatkowe informacje, np. o znajomości języków obcych;
-
wskazanie referencji – opinie, świadectwa, zaświadczenia wydane przez poprzednich pracodawców.
C. Dokumenty potwierdzające informacje zawarte w podaniu i CV, w tym także książeczka zdrowia, aktualne badania lekarskie, książeczka wojskowa itd.
Analiza przedstawionych dokumentów obejmuje także ich badanie pod względem spełnienia przez nie zasad formalnych, do których należą:
-
konkretność – tylko fakty ważne;
-
koncentracja na informacjach pozytywnych – szczerość, ale z uwypukleniem cech pozytywnych;
-
indywidualność – brak schematycznego powielania gotowych wzorców;
-
poprawność języka – gramatyka, składnia, wyrażenia sloganowe, gwarowe;
-
profesjonalny i atrakcyjny wygląd – czystość, schludność, przejrzystość, czytelność, istnienie zbędnych ozdobników.