Ocena brak

Zapotrzebowanie na węglowodany i ich roia w organizmie kobiety ciężarnej

Autor /demetrio Dodano /09.06.2014

Znaczenie węglowodanów wynika z bardzo wielu funkcji, jakie pełnią w organizmie człowieka. Są podstawowym źródłem energii, a wiele komórek wykorzystuje glukozę jako jedyne źródło energii. Ponadto ograniczają wykorzystywanie białek jako źródła energii, umożliwiając całkowite spalanie tłuszczów. Laktoza ułatwia wchłanianie wapnia, natomiast włókno roślinne (błonnik), nieprzyswajałne przez człowieka, przeciwdziała zaparciom, wiąże kwasy żółciowe, zmniejsza stężenie cholesterolu oraz bierze udział w wydalaniu wielu substancji toksycznych z organizmu.

Węglowodany zawarte w całodziennej diecie powinny zaspokajać ok. 55-65% całkowitego zapotrzebowania energetycznego i w większości powinny to być węglowodany złożone.

Ich źródłem w diecie kobiety ciężarnej powinny być przede wszystkim produkty zbożowe (zwłaszcza te z mąki razowej) oraz warzywa i owoce. Istotne z punktu widzenia profilaktyki zaparć w ciąży jest spożywanie błonnika w ilości 20-40 g na dobę, którego głównym źródłem są m.in. pieczywo ciemne peł-noziamiste z dodatkiem nasion, kasze gruboziarniste oraz nasiona roślin strączkowych. Codzienna dieta bogata w te produkty daje uczucie sytości, chroni przed zaparciami i nadmiernym przyrostem wagi.

Zawartość węglowodanów oraz błonnika pokarmowego w wybranych produktach spożywczych przedstawiono w tabeli 6.8.

Produkty zbożowe są podstawą każdej racjonalnej diety. Są one nie tylko ważnym źródłem energii, ale dostarczają również innych składników pokarmowych, takich jak tiamina, niacyna, pirydoksyna, żelazo i błonnik. Ważną rolę odgrywają w diecie ciężarnej warzywa (wraz z ziemniakami), dostarczając jej organizmowi nie tylko węglowodanów, ale i witaminy C, kwasu foliowego, karotenu, błonnika, żelaza i pirydoksyny. Nie mniej istotne w diecie są owoce, zwierające również wiele witamin.

Sacharoza w diecie ciężarnej nie powinna dostarczać więcej niż 10% energii, gdyż nadmierna podaż łatwo przyswajalnych cukrów doprowadza do rozwoju zaburzeń metabolicznych, m.in. otyłości, często występującej obecnie choroby cywilizacyjnej. Istnieją dowody na twierdzenie, że dodatni bilans energetyczny matki w okresie ciąży może powodować wystąpienie otyłości u mającego się narodzić dziecka.

Nadmierne spożywanie „cukrów prostych” sprzyja także powstawaniu próchnicy zębów, na które kobieta ciężarna jest i tak w większym stopniu narażona. Dieta bogato węglowodanowa w znacznym stopniu zmniejsza spożycie białek, witamin i pierwiastków śladowych. Z tych powodów zasadne jest ograniczenie spożywania słodyczy: cukierków, czekolady, ciastek oraz produktów wysokosłodzonych, takich jak konfitury, kompoty, miód i lody.

 

Podobne prace

Do góry