Ocena brak

Zapotrzebowanie na białko w okresie ciąży

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Białko jest podstawowym materiałem każdej żywej komórki, a tym samym i tkanek. Jest również rflezbędne do wytwarzania czerwonych krwinek, enzymów, hormonów, ciał odpornościowych i bierze udział niemal we wszystkich procesach zachodzących w organizmie. W okresie ciąży zapotrzebowanie organizmu na białko wzrasta, gdyż niezbędne jest do rozwoju jaja'płodowego, a następnie jako „budulec” dla rozwijającego się płodu, dla zwiększenia objętości krwi, płynów ustrojowych, a także bierze udział we wszystkich procesach rozrostowych, zachodzących w organizmie kobiety w tym okresie (łożyska, macicy, błon płodowych).

Najwięcej białka znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak: mleko — pod każdą postacią (słodkie, zsiadłe, kefir, jogurt itp.), sery — zarówno twarogowe, jak podpuszczkowe (żółte), jaja, mięso, wędliny, podroby, ryby itp. Białko zawarte w produktach zwierzęcych jest pełnowartościowe, gdyż zawiera wszystkie niezbędne elementy (aminokwasy) do budowy, białka ludzkiego.

Białko występujące w produktach roślinnych (chlebie, kaszy, mące, ziemniakach, suchych nasionach strączkowych, grzybach, warzywach itp.) ma niższą wartość biologiczną, gdyż nie zawiera wszystkich niezbędnych aminokwasów potrzebnych do budowy białka i dlatego nosi nazwę białka niepełnowartościowego. Z prowadzonych badań naukowych wiemy jednak, że wartość białek roślinnych możemy uzupełnić łącząc je z białkami zwierzęcymi. Korzystne jest dla organizmu łączenie w potrawach różnych białek. Podawanie pieczywa, ziemniaków, kaszy czy makaronu z mlekiem, pierogów cży naleśników z serem lub mięsem, szpinaku lub kalafiorów z jajem, ryby w jarzynach itp. — jest trafnym uzupełnieniem i wzbogaceniem białek roślinnych. Ponieważ warunkiem uzupełniania jest jednoczesne występowanie obu rodzajów białek, należy pamiętać o tym przy planowaniu jadłospisów i tak rozdzielać produkty zawierające pełnowartościowe białko, aby występowało ono we wszystkich posiłkach w ciągu dnia w ilościach przewidzianych w dziennej racji pokarmowej. Na przykład na pierwsze śniadanie — mleko, na drugie — ser lub wędlina, na obiad — mięso, ryba lub podroby, na podwieczorek — mleko w postaci koktajlu czy deseru z mleka, a na kolację jajo.

W okresie ciąży średnie zapotrzebowanie na białko wynosi 1,5— 2,0 g na 1 kg wagi ciała, z tym że większe ilości przewidujemy dla matek poniżej 20 roku życia.

 

Podobne prace

Do góry