Ocena brak

Witamina B2

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Przy prawidłowym żywieniu, a zwłaszcza przy pełnym, spożywaniu zalecanej'ilości mleka i produktów mlecznych, niedobór witaminy B2 w organizmie nie występuje. Witamina B2 bierze udział w procesach oddychania tkankowego, w przemianie węglowodanów i białka, a także w procesach rozwoju i wzrostu młodych organizmów i dlatego jest tak ważna w żywieniu kobiety ciężarnej. Wywiera również duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku. Przy niedoborze witaminy B2 występuje światłowstręt llłzawienie, pogorszenie ostrości widzenia, zaczerwienienie i obrzęk powiek, zapalenie nerwów wzrokowych oraz nadżerki w kącikach ust (tzw. zajady), pękanie warg i często zapalenie języka. Dlatego też szeroko stosowana jest w lecznictwie.

Witamina B2 (podobnie jak B,) występuje obficie w drożdżach i podrobach (wątroba, nerki, serca), ale do codziennych jej źródeł należy: mleko w każdej postaci (bez względu na zawartość tłuszczu), sery, serwatka, śmietanka, maślanka, jaja, pieczywo z pełnego przemiału i chude mięso — cielęce i wołowe. Z warzyw najbogatsze jej źródło to brukselka, fasolka szparagowa, brokuły, szpinak, nać pietruszki.

Witamina B2 należy do związków bardzo wrażliwych na wpływ światła, zwłaszcza słonecznego, oraz na działanie sody oczyszczanej. Pod wpływem tych czynników ulega rozkładowi i traci aktywność biologiczną. Należy o tym pamiętać podczas przyrządzania potraw i i przechowywania produktów.

 

Podobne prace

Do góry