Ocena brak

Witamina B

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Jest to związek konieczny do prawidłowej przemiany spożytych węglowodanów (cukier, skrobia) w organizmie. Przy nieprawidłowym spalaniu węglowodanów powstają i gromadzą się w organizmie związki toksyczne szkodliwe dla zdrowia (kwas piro-gronowy), uszkadzające przede wszystkim system nerwowy. Im więcej spożywamy produktów bogatych w węglowodany (słodycze, ciasta, pieczywo, produkty zbożowe), tym zapotrzebowanie na tę witaminę jest większe. Długotrwały niedobór witaminy B, prowadzi do zapalenia nerwów, zaniku mięśni itp. Witamina B1 z dobrym skutkiem stosowana jest w schorzeniach neurologicznych.

Najlepszym źródłem witaminy B., są drożdże, podroby (wątroba, nerki, serpa), rośliny suche strączkowe, pieczywo z pełnego przemiału (Grahama, razowe, z otrębami itp.), wieprzowina chuda, grube kasze (gryczana, płatki owsiane), orzechy włoskie i laskowe, a z warzyw — groszek zielony, brokuły, kalafiory, kalarepa, pory, szpinak, nać pietruszki oraz ziemniaki.

Białe pieczywo zawiera znikome jej ilości. Ponieważ witamina B, rozpuszcza się w wodzie i jest wrażliwa na ogrzewanie, straty jej podczas przyrządzania potraw wynoszą około 15%. Wskazane jest wykorzystanie wywarów z gotowania warzyw oraz unikanie przedłużonego gotowania.

W posiłkach kobiety ciężarnej nie stosujemy suchych roślin strączkowych, surowych drożdży, natomiast wskazane są pewne ilości ciemnego pieczywa, nie tylko ze względu na witaminę B,, ale i błonnik.

 

Podobne prace

Do góry