Ocena brak

Witamina A

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Do głównych zadań witaminy A należy zapobieganie zakażeniom organizmu i wielu chorobom dróg oddechowych oraz udział w regeneracji komórek i w procesach wzrostu (dlatego nazywana jest także „witaminą wzrostową”). Do najważniejszych zadań należy zaliczyć jej udział w procesie widzenia. Długotrwały niedobór witaminy A jest główną przyczyną ślepoty zmierzchowej, nazywanej także „kurzą ślepotą”, która objawia się upośledzonym widzeniem o zmroku. Natomiast stałe niedobory mogą doprowadzić nawet do utraty wzroku. Choroba taka, zwana kseroftalmią, spotykana jest jeszcze ciągle w wielu krajach Środkowego Wschodu, jako objaw niedoborów pokarmowych, a głównie witaminy A.

Najwięcej witaminy A znajduje się w wątrobie baraniej i wołowej; wątroba cielęca i wieprzowa zawiera mniejsze ilości, ale w stosunku do innych produktów i tak bardzo dużo.

Do codziennych źródeł witaminy A należy: pełne mleko, śmietanka, masło, żółtko i tłuste sery podpuszczkowe (żółte).

W produktach roślinnych witamina A występuje jako prowitamina pod postacią żółtopomarańczowego barwnika — karotenu, który organizm sam przetwarza na czynną witaminę A. Karoten występuje w marchwi, pomidorach, dyni, czerwonej papryce, morelach, a także w warzywach zielonych, łącznie z chlorofilem (barwnikiem zielonym).

Witamina A jest wrażliwa na wpływ światła (zwłaszcza słonecznego) i tlenu z powietrza oraz na długotrwałe działanie wysokiej temperatury. Nie należy więc przechowywać w przezroczystych odkrytych naczyniach — masła, śmietany, mleka, smażyć na maśle, a warzyw zawierających karoten — gotować z dodatkiem tłuszczu. Tłuszcz należy dodać do potraw ugotowanych lub pod konjec gotowania.

 

Podobne prace

Do góry