Ocena brak

Układ moczowo-płciowy u dzieci

Autor /milka Dodano /27.01.2014

Nerki są trudno dostępne w badaniu przedmiotowym u niemowląt i u starszych dzieci. Powiększenie tych narządów jednostronne lub obustronne może być przyczyną asymetrii brzucha, zauważalnej oglądaniem.

Również wypełniony pęcherz moczowy może być widoczny w linii pośrodko-wej ciała ponad .spojeniem łonowym.

Wnikliwe oglądanie narządów moczowo-płciowych zewnętrznych u dziewczynek i chłopców jest ważnym elementem badania przedmiotowego. Poczynając od pierwszego badania noworodka, ocenia się obecność lub brak anomalii w budowie anatomicznej tych narządów (obojnactwo, wierzchniactwo', spodzicctwo, inne wady rozwojowe). Oglądania dokonuje się u dziecka w pozycji na plecach z lekko pod-giętymi kończynami.

U dziewczynek ważnym elementem badania jest także ocena wydzieliny z pochwy (kryza płciowa, stany zapalne).

U chłopców ocenia się wielkość i kształt prącia, miejsce ujścia cewki moczowej, obecność lub brak stulejki; występowanie stanu '/.upalnego tej okolicy, powiększenia jąder (wodniaki).

W okresie pokwitania u obu pici ocenia się pojawiające się cechy lego procesu, wykorzystując stosowną klasyfikację według Tannera. Ocena la obejmuje: narządy płciowe zewnętrzne, charakter owłosienia łonowego i pachowego, u dziewczynek dodatkowo gruczoły piersiowe.

Okolica odbytu - sprawdza się obecność nadżerek, żylaków, kłykciu, przetok.

 

Podobne prace

Do góry