Ocena brak

TECHNIKI PERSWAZYJNE - Publiczność odziedziczona

Autor /KolesHaHa Dodano /07.08.2013

Dołączenie komunikatu perswazyjnego do czegoś, co jest dla odbiorcy bardziej atrakcyjne, co bardziej przyciąga jego uwagę. Jest to wykorzystanie ludzi, którzy zebrali się w innym celu. Dołączenie komunikatu do czegoś atrakcyjniejszego. Konkretnych zastosowań tego chwytu może być dużo: reklamy i komunikaty przed projekcją filmu w kinie, nadanie przemówienia polityka lub ważnej dyskusji w telewizji przed emisji atrakcyjnego filmu, napisy na barierach oddzielających boisko od kibiców na stadionach itd.

W telewizji (gdy nie jest ona publiczna), w trakcie emisji filmu przerywa się go wstawkami reklamowymi lub dyskusje, przemówienia itp, które zdaniem nadawcy powinny osiągnąć większą widownię, nadaje się przed atrakcyjnym filmem.

W tej technice stosuje się krótkie i najczęściej nie zapowiadane komunikaty. Cechy tej techniki ma też sytuacja odwrócona: coś bardziej atrakcyjnego jest dołączane do komunikatu, na przykład wizerunki pięknych pań w kampaniach wyborczych lub atrakcyjna muzyka młodzieżowa przy poważnych audycjach skierowanych do tego odbiorcy.

Dobre zastosowanie tego chwytu powinno polegać na tym, aby nadanie komunikatu perswazyjnego nie przeszkadzało w odbiorze właściwych treści oraz, aby nie drażniło odbiorcy.

O tym, że jest to technika świadomie używana swiadczą następujące fakty. W niektórych serialach telewizyjnych obliczonych na masowego widza, najbardziej emocjonujące i przyciągające uwagę momenty rozdziela się przerwą, która nie jest wypełniona żadnym materiałem filmowym. Te puste miejsca są przeznaczone do wypełnienia materiałem reklamowym, który będzie oczywiście różny w różnych krajach, do których te filmy zostały sprzedane.

Są dwie różniące się między sobą sytuacje w jakich publiczność odziedziczona może być stosowana:

· po pierwsze, wtrąconych komunikatów można uniknąć. Dotyczy to przede wszystkim radia i telewizji, taka możliwość, aczkolwiek nie specjalnie duża, jednak istnieje,

· po drugie, odbiorca takich komunikatów nie może uniknąć. Taka sytuacja występuje najczęściej, gdy formułę publiczności odziedziczonej

stosuje się w kinie przed seansem, w trakcie zawodów sportowych na stadionie, w wielu przypadkach podczas stosowania reklamy zewnętrznej itd.

Do techniki publiczności odziedziczonej można też zaliczyć przypadki organizowania przez reklamodawców różnego rodzaju imprez (artystycznych, sportowych lub rozmaitych wyczynów o posmaku sensacyjnym, na przykład skoków z dużej wysokości, popisów kaskaderskich itp). Wtedy oczywiście rozgłasza się ten fakt, że dana impreza jest organizowana i finansowana przez określoną firmę, a poza tym podczas trwania takiej imprezy jest popularyzowany znak firmowy czyli symbol danej firmy.

Podobne prace

Do góry