Ocena brak

Strategie liderów rynkowych

Autor /Elena Dodano /07.02.2012

W wielu branżach działa firma, która jest uznawana za lidera rynkowego. Ma ona największy udział na ry nku danego produktu, zazwyczaj przewodzi innym firmom w sprawie zmian cen. wprowadzania nowych produktów, zakresu dystrybucji i intensywności promocji. Lider może być lub nie być podziwiany i szanowany, ale inne firmy uznają jego dominację. Lider jest punktem odniesienia dla konkurentów. To firma, której można rzucić wyzwanie, którą można naśladować lub po prostu jej unikać. Wśród najbardziej znanych liderów rynkowych można wymienić General Motors (samochody). Kodak (art. fotograficzne). IBM (komputery), Xerox (kopiarki). Procter & Gamble (pakowane dobra konsumpcyjne), Caterpillar (maszyny drogowe, itd.). Coca Cola (napoje), McDonalds (bary szybkiej obsługi) i Gillette (żyletki).

Życie firmy dominującej, o ile nie jest ona legalnym monopolistą, nie jest w cale łatwe. Musi stale mieć się na baczności. Inne firmy ciągle rzucają jej wyzwania lub próbują wykorzystać jej słalx>ści. Lider rynkow y może z łatwością nie zauważyć zakrętu i spaść- nagle na drugie lub trzecie miejsce. Może mu zaszkodzić innowacja (np. bezaspirynowy środek przeciwbólowy Tylenol zdobył przewagę nad aspiryną Bayera). Lider może inwestować w sposób oszczędny, spodziewając się ciężkich czasów, kiedy pretendent intensywnie inwestuje (utrata dominacji Montgomery ego Warda na rzecz Searsa po II wojnie światowej). Firma dominująca może sprawiać wrażenie starośw ieckiej w porów naniu z nowymi, żywszymi rywalami (spadek Play boy a na drugie miejsce po ukazaniu się Penthousea). Koszty firmy dominującej mogą zanadto wzrosnąć i zaszkodzić jej dochodom (upadek F<xxl Fair na skutek złego zarządzania kosztami).

Firmy dominujące chcą utrzymać swoją pozycję. Wymaga to działania na trzech frontach. Po pierwsze, firma musi znaleźć sposób na zw iększenie łącznego popytu rynkowego. Po drugie, firma musi chronić swój obecny udział na rynku poprzez odpowiednie działania defensywne i ofensywne. Po trzecie, firma może próbować zwiększyć swój udział w rynku, nawet jeśli jego łączna wielkość jest stała.

Podobne prace

Do góry