Ocena brak

Strategia promocji

Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /22.01.2012

Definicja


Promocja to zbiór wszystkich środków, za pomocą których przedsiębiorstwo przekazuje otoczeniu informacje o swojej działalności, produktach i usługach.


Charakterystyka


Promocja wpływa na szybkość sprzedaży produktów przedsiębiorstwa, ma także znaczenie dla wytworzenia oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa lub jego produktów. Poprzez działalność promocyjną przedsiębiorstwo realizuje następujące cele:

  • informuje o swojej ofercie;
  • wpływa na kształtowanie opinii klientów o przedsiębiorstwie;
  • kreuje potrzeby w celu dostosowania podaży do popytu.

W strategii promocji należy wyróżnić następujące fazy:

  • określenie odbiorców;
  • zidentyfikowanie celów promocji;
  • stworzenie projektu przekazu;
  • wybranie odpowiednich mediów i realizowanie tzw. mieszanki promocyjnej;
  • ustalenie budżetu promocyjnego oraz;
  • zweryfikowanie wyników promocji.

Do podstawowych strategii promocyjnych należą:


Reklama, czyli każda płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania idei, produktów lub usług przez danego nadawcę. Przedsiębiorstwo posługuje się reklamą w celu poinformowania klientów o aktualnej ofercie a także zachęcenia do skorzystania z tej oferty.


Charakterystyczne cechy reklamy:

  • odpłatność;
  • pośredni kontakt z klientem.

Skuteczna kampania reklamowa powinna cechować się:

  • pewnością co do istnienia zapotrzebowania;
  • zdefiniowaniem celów;
  • użyciem właściwych środków;
  • odpowiednim rozplanowaniem w czasie;
  • właściwym projektem oraz;
  • kontrolą rezultatów.

Sprzedaż osobista to bezpośrednia prezentacja towaru lub usługi przed klientem w celu dokonania sprzedaży.


Podstawowym celem sprzedaży osobistej jest zawarcie transakcji. Jest najstarszym środkiem promocji. Jej koszty są stosunkowo wysokie. W praktyce sprzedaż osobista przyjmuje różne formy.



Promocja konsumencka i promocja handlowa


Promocja sprzedaży zachęca do zakupu produktu w danym momencie. Promocja konsumencka jest skierowana do ostatecznych nabywców produktu podczas gdy promocja handlowa do pośredników handlowych.


Przykłady promocji handlowej to:

  • zakupy premiowe;
  • bezpłatne egzemplarze;
  • premie z tytułu sprzedaży.

Z kolei do promocji konsumenckiej należą:

  • obniżki cen;
  • bezpłatne próbki;
  • prezenty rzeczowe.

Propaganda gospodarcza i "rozgłos" polegają na komunikowaniu się przedsiębiorstwa z otoczeniem. Ich celem jest przyciągnięcie uwagi i wzbudzenie pozytywnego zainteresowania przedsiębiorstwem.



Pomotion mix


Tworzenie mieszanki promocyjnej (promotion mix) polega na określeniu w jaki sposób wykorzystać wymienione strategie promocji.


Autor: Katarzyna Dyląg
Źródło: Encyklopedia Zarządzania
Treść udostępniana na licencji GNU licencja wolnej dokumentacji 1.3 lub nowsza.

Podobne prace

Do góry