Ocena brak
Scharakteryzuj jeden wskazany paradygmat pedagogiczny w wybranych kategoriach pedagogicznych
Paradygmat – dotyczy bezpośrednio przedmiotu danej nauki – „obszaru rzeczywistości”. Jest zbiorem ogólnych przesłanek, czyli zdań stanowiących podstawę wnioskowania o jakimś przedmiocie.
Paradygmat pedagogiczny – zbiór ogólnych założeń koniecznych do zdefiniowania edukacji, stanowiących punkt wyjścia badań nad nią oraz budowania jej teorii.
Pedagogika poruszając się na pograniczu nauk społecznych wyrasta z ich paradygmatów.
Edukacja jest jedną z postaci świata społecznego.
Paradygmaty nauk społecznych:
1) humanizm – zespół przesłanek nadających indywidualistyczne i subiektywistyczne znaczenie faktom występującym w życiu społecznym. Kultura jest przemocą narzucaną jednostkom. Krytycyzm każdej formy dominacji nad indywidualnością jednostki.
2) interpretatywizm – w jaki sposób jednostki ludzkie zyskują świadomość w ramach struktur społecznych. Zrozumienie subiektywnego doświadczenia ludzkiego. Odrzucenie porządku deterministycznego.
3) strukturalizm – istnieją obiektywne struktury, w których przebiega życie. Każda jednostka ma określone miejsce w strukturze społecznej i poddana jest działaniu sił, które kształtują jej los.
4) funkcjonalizm – świat społeczny jest bytem obiektywnym z gotowymi strukturami regulującymi życie jednostki. System kulturowy podporządkowuje sobie osobowość jednostek .
Podobne prace
-
Przeanalizuj relacje : swoboda, przymus, wychowanie. Przytocz poglądy wybranych pedagogów dotyczące tych kategorii pedagogicznych
-
Andragogika - Dorosłość jako kategoria pedagogiczna
-
W interakcje z jakimi niepedagogicznymi naukami o wychowaniu wchodzą nauki pedagogiczne?
-
Diagnoza i profilaktyka pedagogiczna