Ocena brak

Ruch na świeżym powietrzu a zdrowie

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Kobieta przebywająca 6—8 godzin w zamkniętym pomieszczeniu powinna co najmniej 2 godziny dziennie przebywać na świeżym powietrzu. Najlepszą formą gimnastyki i utlenienia jest wyczerpujący spacer. Należy wykorzystać wszystkie możliwości spaceru w drodze do pracy iż pracy. Każda sprawna fizycznie kobieta, niezależnie od wieku, powinna traktować ruch na świeżym powietrzu jako obowiązek. Na przykład wcześniejsze położenie sfę wieczorem umożliwi wcześniejsze wstanie i wygospodarowanie Vź godziny rannego czasu, który pozwoli bez zdenerwowania i pośpiechu zrezygnować z zatłoczonego tramwaju lub autobusu i dojść spacerem do pracy lub przejść kilka przystanków. Z czasem staje się to nawykiem i przyjemnością, które w efekcie są lepsze dla zachowania urody niż masaż upiększający w gabinecie kosmetycznym, a dla zachowania zdrowia — pożyteczniejsze niż lekarstwo.

Ważny jest ruch, ale na rzeczywiście świeżym powietrzu, pozbawionym zanieczyszczeń, pyłów, spalin, dymów lub drobnoustrojów.

Wiadomo, że w ośrodkach przemysłowych, regionach kopalni, petrochemii, a także w dużych miastach — powietrze jest zanieczyszczone, skażone. Najmniej zanieczyszczone jśst powietrze w lasach, górach, nad dużymi rozlewiskamfewód (morze, jeziora), w okolicach rozległych terenów zielonych. Dlatego też w planach wypoczynków urlopowych powinno się przede wszystkim uwzględniać ,.wyjazd na świeże powietrze”.

Czynny wypoczynek (ruch) przez okres kilkunastu dni jest nieodzownym warunkiem zachowania zdrowia. Wprowadzenie urlopów wypoczynkowych i możliwość ich wykorzystania w okresie najlepszych warunków klimatycznych jest akcją przemyślaną, podyktowaną szeroko ujętą troską o zdrowie i przedłużenie życia.

Dowodem na to, jak działa słońce, powietrze, odprężenie i okresowe odizolowanie od nawału codziennych spraw, jest wygląd kobiety w każdym wieku, która wraca po urlopie znad morza lub z gór i porównanie jej z rówieśnicą, która w tym samym czasie przesiedziała w zaduchu zadymionego biura lub poświęciła urlop na remont mieszkania.

Kobiety często odpoczywające na świeżym powietrzu są sprawne fizycznie, zahartowane, ruchliwe i — miłe. Kobiety lubiące odpoczywać leżąc — unikające ruchu, nawet mimo zachowanej smukłej sylwetki — są ociężałe, stale zmęczone UH narzekające.

Godne polecenia dla wszystkich kobiet jest uprawianie w młodości jakiegoś sportu, bez aspektu wyczynowego, oraz wdrożenie do gimnastyki- Organizm człowieka stanowa bowiem całość. Działanie bodźców ruchowych nie ogranicza się tylko do ćwiczonych mięśni i stawów, ale wpływa na układ krążenia, oddechowy, procesy trawienia i procesy przemiany materii.

Z wiekiem obserwuje się jednak nawet u bardzo ruchliwych kobiet tendencję do ograniczania ruchu^szczególfiie w okresachflkiedy zaczynają się dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa, bóle stawów, zaburzenia rytmu serca.

Relaksem z wyboru nie jest leżenie, a spacer. Terapia ruchowa niejednokrotnie nie tylko poprawia samopoczucie, ale powoduje ustąpienie dolegliwości. Wiara we własne siły i sprawność póz wal a^ ją bowiem na terapię ruchową, kondycyjną|pleczniczą. Dobór ćwiczeń musi być jednak oparty na indywidualnej ocenie stanu zdrowia, sprawność® możliwości w odniesieniu do wieku U oraz ocenie nieprawidłowości ujawnionych i utajonych. Dlatego terapia ruchowa musi być poprzedzona konsultacją lekarza ffl wykonywana pod kierunkiem specjalisty wychowania fizycznego.

 

Podobne prace

Do góry