Ocena brak
PZKPFW IV (SdKfz161) - czołg
Pilotowy model niemieckiego 18-to-nowego czołgu opracowała i testowała w 1934 r. firma Rheinmetall-Borsig, ale zamówienie na produkcję seryjną otrzymały zakłady Kruppa. Pierwszą krótką serię 35 czołgów w wersji {Ausfiihrung) A produkowano od października 1937 do marca 1938 r. Od kwietnia tego roku uruchomiono produkcję wersji B oraz C (od września 1938 r.) i one brały udział w walkach w Polsce we wrześniu 1939 r.
W wyniku doświadczeń z tej kampanii powstały wersje D (produkowane od października 1939 r.) i E (produkowane od września 1940 r.) z dodatkowymi płytami pancernymi zamocowanymi nitami z przodu kadłuba i nieco innym zawieszeniem. W wersji Fz 1941 r. pancerz pogrubiono do 50 mm z przodu i 30 na bokach, zastosowano również nowy typ gąsienic i kół napinających; te czołgi wykorzystano po raz pierwszy w Afryce Północnej we wrześniu 1942 r.
W czołgach Ausf. F2 produkowanych od marca do lipca 1942 r. po raz pierwszy zastosowano działo z długą lufą kal. 75 mm. W czołgach Ausf. G produkowanych od maja 1942 r. wprowadzono dodatkowe opancerzenie kadłuba i wieżyczki w postaci blach, o grubości 5-9 mm, w celu ochrony załogi przed pociskami kumulacyjnymi.
Ostatnim modelem był Ausf. ./ produkowany od czerwca 1944 r. do marca 1945 r. Łącznie wyprodukowano 8523 czółgi PzKpfw IV w 10 wersjach (najliczniejsza była wersja H - illĄ egz.). Ich podwozia wykorzystywano również do produkcji dział samobieżnych, m.in. Jagdpanzer IV, *Bnimmbar.
DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (PzKpjw IV Ausf. H)
załoga 5 osób
silnik Maybach HL 120TRM, 265KM
ciężar 251
pancerz 10-80 mm
1 działo KwK40 L/48 kal. 75 mm
2 karabiny maszynowe MG 34 kal. 7,92 mm
prędkość 38 km/h
zasięg 210 km.