Ocena brak

Preferencje konsumenta

Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /24.12.2011

Charakterystyka




Wybory dokonywane prez konsumentów nie tylko zależą od jego możliwości finansowych, ale także od pragnień i chęci. Podczas podejmowania decyzji o sposobie wydawania posiadanych pieniędzy istotną rolę odgrywa także gust konsumenta.


Plan konsumpcji każdego konsumenta można przedstawić schematycznie w postaci wektora Zawadzka 2002, s. 237 :


<math>y={y1, y2, ..., yn}</math>


gdzie y1, y2, ..., yn - towary i usługi, które chce nabyć dany konsument.


Dla danego konsumenta może istnieć wiele alternatywnych planów konsumpcji. Struktura ta jest różna w poszczególnych gospodarstwach domowych. Na potzrby danego gospodarstwa domowego wpływają takie czynniki jak m.in. Zawadzka 2002, s. 237 :

Część zapotrzebowania wynika z konieczności zaspokojenia potrzeb biologicznych, określanych także jako potrby egzystencjalne, a część z zapotrzebowania na dobre i usługi jest zależna od otoczenia społeczno - ekonomicznego


Mówiąc o subiektywnym stosunku osób do dóbr ekonomiści posługują się określeniem preferencje. Dopiera odwołanie się do preferencji konsumenta pozwala pokazać, jaki koszyk dóbr uzna on za najlepszy.




Założenia


Założenia dotyczące preferencji konsumenta Zawadzka 2002, s. 237 :


1. Konsument umie porównywać koszyk dóbr. Potrafi powiedzieć, czy kombinację ( x1, x2 ) przedkłada nad ( y1, y2 ), albo czy zestaw ( z1, z2 ) jest dla niego tak samo dobry jak ( d1, d2 ) i jest mu obojętne który wybierze


2. Konsument porównuje pary zestawów dóbr w sposób wewnętrznie spójny. Jeśli wybiera koszyk ( x1, x2 ) mogąc dostać ( y1, y2 ), a spośród ( y1, y2 ) i ( z1, z2 ) woli ( y1, y2 ), to mając do dyspozycji ( x1, x2 ) i ( z1, z2 ) wybierze ( x1, x2 ).


W tym kontekście mówimy o wewnętrznej spójności wyboru czyli o rocjonalności postępowania konsumenta i konsekwentnym przestrzeganiu zasad wg. których porządkuje koszyki.


3. Każdy koszyk dóbr jest nie gorszy od samego siebie


4. Konsument woli mieć więcej dóbr niż mniej. Jeśli konsument wybiera spośród dwóch koszyków ( x, y )i ( x', y ) gdzie X'>x to bardziej pożądany jest dla niego koszyk ( x', y ) czyli ( x', y ) > ( x, y ). Z tego założenia wynika, że konsument woli mieć więcej dóbr niż mniej.


5. Preferencje konsumenta są ciągłe ( warunek techniczny).




Aksjomaty teorii


Hal R. Varian [ 2005, s. 6 ) uważa, iż niektóre założenia o preferencjach są tak fundanentalne, że można je traktować jako aksjomaty teorii konsumenta. Są to:


  • zupełność- zakładamy, że dwa koszyki mogą być porównywalne
  • zwrotność- zakładamy, że każdy koszyk jest przynajmnej tak samo dobry jak on sam
  • przechodniość- czyli jeżeli konsument uważa, iż koszyk X jest przynajmniej tak samo dobry jak Y, a Y przynajmniej tak dobry jak Z, to sądzi on również, że X jest przynajmniej tak dobry jak Z.

  • Autor: Joanna Bogdali
    Źródło: Encyklopedia Zarządzania
    Treść udostępniana na licencji GNU licencja wolnej dokumentacji 1.3 lub nowsza.

Podobne prace

Do góry