Ocena brak
Postępowanie w przypadku dziecka niesłyszącego w przedszkolu i klasie szkolnej
Stworzenie optymalnych warunków do odbioru mowy
-
Posadzić dziecko w pierwszej ławce
-
Mowa nauczyciela powinna być wyraźna, nieco wolniejsza, formułowana w formie krótkich zdań, wprowadzać wskazówki naprowadzające, główne słowa.
-
Twarz mówiącego jasno oświetlona
-
W toku lekcji sprawdzać stopień zrozumienia tematu i w razie potrzeby dodatkowo wyjaśniać.
-
Dłużej oczekiwać na odpowiedź, zadać pytanie powtórnie w formie łatwiejszej.
Wymagania edukacyjne
-
Dostosować do możliwości dziecka
-
W ocenie wypowiedzi ustnych uwzględnić trudności dziecka w budowaniu wypowiedzi wielozdaniowych.
-
Częściej odpytywać z bieżącego materiału.
-
Liberalnie oceniać prace pisemne
-błędy w różnicowaniu głosek syczących, szumiących i ciszących,
-samogłosek nosowych od zespołów dźwięków em, en, om, on,
-zniekształcenia grup spółgłoskowych
-błędy interpunkcyjne
-utrata dźwięczności
-wadliwe stosowanie przyimków
-nieprawidłowe stosowanie końcówek fleksyjnych
-trudności w budowaniu zdań złożonych, nieprawidłowy szyk w zdaniu
.- pismo tzw. fonetyczne.
-
Prace pisemne oceniać za wartość merytoryczną.
-
Oceniać na podstawnie wypowiedzi ustnych.
-
Wyznaczać do czytania najważniejsze fragmenty obowiązujących lektur.
-
Nie wymagać recytacji i czytania głośnego z zastosowaniem intonacji, tempa, pauz.
-
Zadania podczas klasówki napisać w formie pisemnej, a nie podawać ustnie.
-
Podawać uczniowi zakres materiału, jaki powinien opanować, aby uzyskać oceną pozytywną.
-
Pamiętać należy, że zadania tekstowe z matematyki itp. sprawiają dziecku niesłyszącemu szczególne trudności (trudności językowe).
Dziecko niesłyszące ma prawo do dodatkowych bezpłatnych godzin nauczania.