Ocena brak

Polifonia średniowieczna

Autor /DariuszZeSpychowa Dodano /05.04.2013

Przez całe wieki w czasach antycznych osrodkami ycia duchowego i politycznego byłymiasta; najwieksze centra to Ateny i Rzym. W okresie wielkich wedrówek i wraz z upadkiempanstwa rzymskiego miasta traciły na znaczeniu; nie mogły go miec miasta spalone,spladrowane, zniszczone, wyludnione. Sprawy duchowe i polityczne przeszły wsredniowieczu do klasztorów, do dworów ksiaecych i rycerskich zamków.

Ale w koncu pojawiły sie nowe miasta. Pod opieka monych rycerzy osiedlali sie - zrazu najczesciej u stópwzgórza, na którym stał zamek - chłopi i rzemieslnicy; przybywało domów, stopniowo miastamogły sie bronic same, wzmocnione otaczajacymi je murami, mieszczanie stawali sie corazzamoniejsi. Powstaja koscioły - architek- toniczne dzieła sztuki; rozwija sie nie tylko handel,ale i kultura.

Prymitywne życie tworzy sztuke równie prymitywna, uduchowione - sztukemistyczna, rycerskie - feudalna. yciu miejskiemu, bardziej złoonemu, społecznemu wkoncu, odpowiadałaby wielogłosowosc, czyli polifonia, jednoczesne współgranie kilkugłosów naraz. Polifonia sredniowiecznych miast nie pojawiła sie nagle, jak i zreszta niepojawiły sie nagle same miasta. Tesknota za wielogłosowoscia musiała ju istniec przedtem,nigdy jednak nie dochodziła ona do głosu, byc moe dlatego, e jej wstepne formy heterofonicznenie były atrakcyjne, nie wzbogacały piekna samej jednogłosowej linii.

Wprowadzenie wielogłosowosci w muzyce dokonało w niej przewrotu o nieprzewidzianych zupełniekonsekwencjach: w ciagu kilku wieków muzyka europejska przeszła niesłychana,nieprawdopodobna ewolucje, wytworzyła formy nowe i nowe zasady tworzenia muzyki.

Podobne prace

Do góry