Ocena brak
ORZEŁ - okręt podwodny
Okręt podwodny wybudowany w latach 1936-38 w holenderskiej stoczni Koninklijke Maatschappij „De Schelde", przybył do Gdyni 10 lutego 1939 r. W dniu wybuchu wojny dowódca kmdr por. Henryk Kłoczkowski otrzymał rozkaz skierowania okrętu do sektora w południowej części Zatoki Gdańskiej z zadaniem wykonania planu „Worek" (minowanie wód zatoki). 4 września, po ataku niemieckiego samolotu (eksplozje bomb głębinowych spowodowały uszkodzenia), dowódca zdecydował się zmienić sektor i w nocy Orzeł zbliżył się do Gotlandii.
14 września wszedł do portu w Tallinie w celu wysadzenia na ląd chorego dowódcy i naprawy uszkodzonej sprężarki, a dowodzenie przejął zastępca - kpt. Jan Grudziński. Wbrew prawu międzynarodowemu został internowany przez władze estońskie, ale w nocy z 18 na 19 września wymknął się z portu i po 17-dniowym patrolu na Bałtyku przedostał się przez Sund na Morze Północne i dotarł do Rosyth w Wielkiej Brytanii.
8 kwietnia w czasie patrolu u wybrzeży Norwegii zatopił niemiecki transportowiec Rio de Janeiro z 400 żołnierzami na pokładzie. Następnego dnia uszkodził niemiecki trałowiec. 23 maja wyszedł z Rosyth na kolejny patrol i nie powrócił do bazy. Przyczyny i miejsce zatonięcia nie są znane.
DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE
wyporność podwodna 1650 t
długość 84 m
szerokość 6,7 m
prędkość nawodna 19 węzłów
prędkość podwodna 9 węzłów
1 działo kal. 105 mm
2 działa przeciwlotnicze kal. 40 mm
12 wyrzutni torped kal. 533 mm