Ocena brak

Obrońcy Indian

Autor /Zula Dodano /23.04.2013

W obronie Indian wystąpili niektórzy misjonarze, szczególnie dwaj dominikanie.

Antonio de Montesinos, hiszpański dominikanin z Salamanki, udał się (1510) na Haiti z wybitnymwspółbratem zakonnym Pedro de Cordoba. Po zapoznaniu się z sytuacją Indian, jako pierwsi z misjonarzynowego świata publicznie protestowali przeciw niemoralnemu postępowaniu kolonizatorów i systemowiencomiendy, czym wywołali w Hiszpanii wielkie poruszenie. Montesinos przybył do Hiszpanii(1512), dostarczył królowi przykładów złego postępowania kolonizatorów i chyba tym przyczynił się dowydania Kodeksu z Burgos.

W 1515 roku powrócił na Haiti, zabierając z sobą kapłana, Bartolomea deLas Casas. Obaj odtąd występowali w obronie Indian. Pierwszy z nich udał się (1528) do Wenezueli z 20dominikanami, jako protektor Indian. Jego działalność wywołała wszakże tak gwałtowne sprzeciwy kolonizatorów,że został przez nich zamordowany (1545).

Bartolome de Las Casas (1474-1566), hiszpański kapłan diecezjalny, a później (1522) dominikanin ibiskup w Chiapa (Meksyk), siedmiokrotnie przybywał do Hiszpanii, by uzyskać u króla usunięcie nadużyćw koloniach. Opisywane przez niego w raportach i publikacjach, jak Krótka relacja o wyniszczeniuIndian i Historia Indian, przykłady tych nadużyć stały się podstawą dla legenda negra, która jednostronniew czarnych barwach przedstawia losy kolonii pod berłem hiszpańskim. Nadużyć wszakże było wiele,a postulaty tego misjonarza i biskupa co do poprawy losu Indian nie powstały jako wymysł niebezpiecznegofanatyka, jak niejedni to określali.

W Meksyku był naocznym świadkiem bezwzględnego działaniaCorteza, starał się położyć temu tamę, nie zdołał jednak ocalić kultury Azteków od zniszczenia. Jakoobrońca ludności indiańskiej uznał za mniejsze zło sprowadzanie niewolników Murzynów do Ameryki,według niego bardziej odpornych na ciężką pracę w kopalniach. Później tego żałował, widząc w jakimponiżeniu zostają ci czarni niewolnicy.

Podobne prace

Do góry