Ocena brak

Obiad

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Powinien mieć 2—3 dania, tj. zupę, drugie danie i ewentualnie deser. Najważniejsze jest jednak drugie danie, które powinno składać się:

1)    z potrawy bogatej w białko pełnowartościowe, złożonej z mięsa, podrobów, ryb, jaj, sera lub potrawy półmięsnej,

2)    z 2 potraw z warzyw, z których jedna powinna być gotowana, a druga podana w postaci surówki,

3)    z ziemniaków lub produktów mącznych w zależności od rodzaju zupy.

Zupy należy stosować różne, wykorzystując w tym celu wszystkie dostępne w sezonie warzywa i owoce. Wersje obiadu mogą być różne, chodzi jednak głównie o to, aby występował produkt bogaty w pełnowartościowe białko, dostateczna ilość warzyw oraz tak zestawione produkty mączne, ziemniaki i dodatek tłuszczu, aby posiłek odpowiadał wymaganej wartości kalorycznej. Niekiedy zupa może być pożywniejsza niż uproszczone drugie danie obiadowe.

Jeśli nie rozporządzamy przewidzianą w racji dziennej ilością mięsa, należy wprowadzić tzw. potrawy półmięsne, np. naleśniki lub pierogi nadziewane mięsem lub podrobami, cukinie lub kabaczki nadziewane mięsem, kotlety z ryżu lub kaszy i mięsa itp. lub zastąpić mięso rybą, serem, jajami, a niekiedy wędliną, np. parówkami, które przygotowane z fasolką szparagową w sosie pomidorowym, podane z ryżem na sypko lub ziemniakami, stanowią smaczne drugie danie.

Jednak mięsa, jaja czy ryby nie należy zastępować makaronem czy kaszami, lecz potrawami z większej ilości sera (pierogi, naleśniki, kotlety, serniki itp.) lub z mleka (kisiele mleczne, kremy, zupy mleczne itp.). Natomiast mleko wyjątkowo tylko możemy zastąpić serem podpuszczkowym, który jest bogatym źródłem białka, wapnia, fosforu i witaminy B2.

 

Podobne prace

Do góry