Ocena brak

Niedobory pokarmowe — wynikiem nieprawidłowego żywienia

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Nieprawidłowe żywienie może być wynikiem niedoborów ilościowych, jeśli kobieta spożywa zbyt małe ilości pokarmów yv stosunku do potrzeb organizmu, nie pokrywające należnego zapotrzebowania energetycznego (kalorycznego) z tytułu swojej pracy czy zaawansowanej ciąży.

Nieprawidłowe żywienie może być także wynikiem niedoborów jakościowych. Nawet przy pełnym codziennym pokryciu energetycznym mogą wystąpić niedobory jakościowe, jeśli żywimy się jednostronnie, w sposób nieurozmaicony, produktami często powtarzanymi (białe bułeczki, wędliny, słodycze, ciastka, konserwy itp.), których wartość odżywcza jest ograniczona i nie pokrywa pełnego zapotrzebowania organizmu. Niedobory mogą dotyczyć: białka pełnowartościowego, wapnia (przy bardzo małym spożyciu mleka), żelaza, witaminy A lub witaminy C — przy niskim spożyciu warzyw i owoców itp. Niedobory jakościowe najczęściej dotyczą więcej niż jednego składnika odżywczego i szczególnie niebezpieczne są dla kobiety ciężarnej lub karmiącej — najbardziej wrażliwych na nieprawidłowe żywienie, gdyż faktycznie żywią one 12 osoby”. Jeśli hołdujemy złym nawykom żywieniowym i eliminujemy z posiłków mleko, sery, warzywa, owoce itp. lub spożywamy je sporadycznie w małych ilościach, zawsze narażeni jesteśmy na niedobory jakościowe; dotyczy to zwłaszcza składników mineralnych i witamin.

Do nieprawidłowego żywienia należy także zaliczyć przekarmianie ciężarnej, występujące często jako wyraz „najwyższej troski” ze strony rodziny o rozwój dziecka i zdrowie przyszłej matki. Przekarmianie produktami białkowymi (mięsem, wędlinami, jajami, serem itp.), słodyczami, śmietanką, masłem obciąża przewód pokarmowy kobiety ciężarnej (żołądek, wątrobę, nerki) i często jest przyczyną zaburzeń w ogólnej przemianie materii, co jest bardzo szkodliwe dla rozwoju płodu. Efektem takiego postępowania często jest nadmierna otyłość matki, duża nadwaga płodu, co jest przyczyną komplikacji przy porodzie.

Podane normy żywienia (s. 229), dzienne racje pokarmowe (s. 252) i wyjaśnienia mają za zadanie zwrócenie szczególnej uwagi na żywienie prawidłowe, w którym będą występowały wszystkie niezbędne składniki pokarmowe w optymalnych ilościach, to znaczy najbardziej odpowiednich dla prawidłowego rozwoju jaja płodowego, a nał stępnie płodu w pierwszych tygodniach, i zachowania zdrowia matki przez cały okres trwania ciąży.

Mówiąc o prawidłowym żywieniu, kobiety ciężarnej należy wziąć pod uwagę cały okres trwania ciąży, różnicując jednak pierwszą i drugą połowę ciąży w zależności od rozwoju kształtującego się zapotrzebowania płodu na składniki odżywcze. W żadnym razie odżywianie zarodka i płodu nie powinno odbywać się kosztem organizmu matki, lecz tylko przy jego pomocy. Rolę tę spełnia łożysko! przekazujące składniki odżywcze z krwiobiegu ciężarnej do płodu.

 

Do góry