Ocena brak

Nadwaga u kobiet

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

U kobiet w naszym społeczeństwie jest to problem poważny, jeden z trudniejszych do rozwiązafta® opanowania, bo wchodzi w zakres nie tyle postępowania leczniczego^lco przede wszystkim higieny życia codziennego.

Zgodnie więc z zaleceniami lekarzy starożytnych, średniowiecznych i współczesnych, najważniejsze dla zdrowia jest prawidłowe odżywianie. Higiena żywienia stanowi ważny problem w życiu kobiety w poszczególnych jego okresach — szczególnie takich, jak po* kwitanie, ciąża oraz okres wygasania funkcji jajników. Najwięcej^ bo ponad 60% kobiet otyłych, stanowią te w okresie przed- i meno-r pauzalnym. Obserwujemy ifównież nierzadko przypadki powikłań w związku z nieprawidłowym odżywianiem, np. w okresach odchudzania. Niedobory witamin mogą powodować ciężkie zespoły awitaminoz, a niedobory białka, stany wyniszczenia — zmniejszoną odporność na zakażenie, upośledzenie sprawności umysłowej, stany zmęczenia, spadek odporności psychicznej. Niedobory składników mineralnych (między innymi magnezu, potasu, wapnia, żelaza) bywają przyczyną ciężkich zaburzeń mięśniowo-nerwowych i zespołów neurologicznych. Dlatego też w regulacji codziennej diety — szczególnie w przypadkach ostrych ograniczeń energetycznych — należy uwzględnić przede wszystkim wiek pacjentki, jej stan (nie ma odchudzających reżimów w ciąży!) oraz konieczną podaż białka,‘którego ilość powinna wynosić 1,0 g na kilogram wagi: ciała. Zapotrzebowanie energetyczne przeciętnej zdrowej kobiety wynosi 9 630—10 467 kJ (2 300—2 500 kcal). Żywienie w ciąży i w czasie karmienia piersią omówiono szczegółowo w dalszych rozdziałach.

Codzienne lub częste przekraczanie zapotrzebowania energetycznego, szczególnie na skutek spożywania nadmiernej ilości węglowodanów (pieczywo, słodycze) oraz tłuszczów powoduje stopniowy przyrost wagi. Postępujące zwiększenie masy ciała wtórnie, proporcjonalnie zwiększa łaknienie. Utarło sią porzekadło, że „nic tak natarczywie nie woła jeść, jak każdy kilogram nadmiaru własnego tłuszczu...”. Potwierdza to fakt postępującego wraz z przybytkiem wagi nadmiernego apetytu osób otyłych. Dlatego do podstawowych zasad higieny życia codziennego powinna być wprowadzona cotygodniowa kontrola wagi ciała. Każde przekroczenie normy przewidzianej dla wieku i wzrostu wymaga natychmiastowej mobilizacji w celu ograniczenia wartości energetycznej posiłków, a przede wszystkim ograniczenia węglowodanów. Trzeba pamiętać, że łatwiej jest zlikwidować 1 niż 10 kg nadwagi. Nie ma żadnych „cudownych diet”, które pozwalają w szybkim czasie schudnąć. Długotrwałe stany głodu, prowadzące do szybkiego chudnięcia, są niebezpieczne i mało efektywne.

Często po intensywnym okresie odchudzania (np. spożywaniu pokarmów o wartości tylko 3349—4187 kJ (800—1000 kcal), zwiększenie wartości energetycznej posiłków nawet do granic normy lub tylko nieco poniżej, powoduje szybkie wyrównanie straconych kilogramów. Dlatego też jedynym właściwym sposobem postępowania jest zapobieganie otyłości, a nie jej likwidowanie.

Odżywiając się prawidłowo, powinniśmy pamiętać o roli świeżych jarzyn i owoców. Intensyfikacja rolnictwa wiąże się jednak z koniecznością stosowania nawozów sztucznych i środków ochrony roślin — nieobojętnych dla zdrowia — dlatego przygotowanie tych jarzyn i owoców wymaga, znajomości problemu. Również musimy pamiętać, że spożywamy niejednokrotnie nieobojętne dla zdrowia środki smakowe oraz konserwujące.

 

Podobne prace

Do góry