Ocena brak

Model House of Total Quality

Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /16.07.2011

Charakterystyka

Model House of Total Quality został opracowany przez F. Voehla w 1992 roku i zmodyfikowany przez W. M. Lindsay'a i J. A. Petricka w 1997 r. Składa się on z sześciu grup elementów (T. P. Mani, N. Murugan, C. Rajendran 2003, s. 610):

  • subsystemy organizacji, np. zarządzania, edukacji, socjalny i techniczny (dach), klienta, doskonalenie, opieranie decyzji na faktach oraz szacunek dla ludzi (filary jakości),
  • strategiczne, procesami, projektami i zadaniami (podstawa),
  • strategiczne, procesów, projektów oraz zadań (ławy),
  • rozwój organizacji (zaprawa murarska),
  • organizacyjna (ściana).

Bazę modelu stanowią podstawowe zadania wykonywane w organizacji. Na nich budowane jest czteroelementowe podejście do jakości. Stabilne funkcjonowanie zapewnia właściwe zarządzanie organizacją wiążące ze sobą filary. Kultura organizacyjna sprawia, że wszystkie te działania nie pozostają tylko fasadą, lecz istnieją wewnątrz przedsiębiorstwa i przynoszą korzyści.


Model House of Total Quality pokazuje ogólne podejście do systemu zarządzania jakością. Jego wdrożenie w organizacji wymaga operacjonalizacji i odwołania do szeregu metod. Może on stanowić punkt wyjścia dla opracowania szczegółowych modeli dla wybranych gałęzi lub branż gospodarki.


Autor: Sławomir Wawak
Źródło: Encyklopedia Zarządzania
Treść udostępniana na licencji GNU licencja wolnej dokumentacji 1.3 lub nowsza.

Podobne prace

Do góry