Ocena brak
MANCHESTER, Avro - samolot
Jeden z najbardziej nieudanych brytyjskich samolotów bombowych średniego zasięgu. Prototyp obla-tano w lipcu 1939 r., a w końcu 1940 r. pierwsze samoloty dostarczono 207 dywizjonowi RAF. W nocy z 24 na 25 lutego 1941 r. 6 samolotów dokonało pierwszego nalotu na Brest (Francja).
Chociaż wszystkie powróciły do bazy, załogi wystawiły im jak najgorsze świadectwo: z pełnym ładunkiem bomb (5080 kg) nie zdołały wzbić się wyżej niż 6820 m, układ chłodzenia silników był wrażliwy na wybuchy pocisków przeciwlotniczych, a gdy zapalił się choćby jeden silnik, samolot szybko tracił wysokość. Największych kłopotów przysparzały silniki, których niepewne działanie unieruchamiało bombowce na lotniskach na wiele dni, a nawet tygodni.
25 czerwca 1942 r., po rajdzie na Bremę, Manchestery wycofano ze służby bojowej. Ich konstrukcja posłużyła jako wzór do zaprojektowania czterosilnikowych samolotów bombowych *Lancaster, uznanych za najlepsze bombowce II wojny światowej.
DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE
silniki 2 x Rolls-Royce Vulmre o mocy 1760 KM każdy
rozpiętość 27,46 m
długość 20,98 m
maks. masa startowa 22 680 kg
prędkość przelotowa 402 km/h
zasiąg 1930 km
8 karabinów maszynowych kal. 7,69 mm (0,303 cala)
w 3 wieżyczkach bomby do 5080 kg