Ocena brak

Magnez

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Magnez. Norma magnezu ustalona dla potrzeb organizmu kobiety ciężarnej i karmiącej wynosi na dobę 450 mg (dla nieciężarnej przy pracy umiarkowanie ciężkiej 300—350 mg). Magnez jest niezbędnym pierwiastkiem dla człowieka. Potrzebny jest do budowy kości i zębów, występuje we wszystkich komórkach i płynach ustrojowych, a ponadto bierze udział w przemianie fosforu i węglowodanów. Przy prawidłowym żywieniu uzyskanie ilości magnezu podanej w normach jest możliwe.

Stosunkowo duże ilości magnezu zawiera mięso wołowe i wieprzowe — od 12 do 26 mg. Bardzo dobrym źródłem są także sery podpuszczkowe (żółte), głównie ementaler pełnotłusty, salami, trapistów, tylżycki, edamski, cheddar, zawierające magnez w ilości od 25 do 54 mg (cheddar najwięcej). Należy także wymienić mleko, jako produkt spożywany codziennie, i przetwory mleczne, tj. kefir, jogurt, maślankę, z tym że 100 g mleka dostarcza 12 mg, jogurt zwykły 22 mg, a owocowy 18 mg. Do warzyw zawierających najwięcej magnezu należą warzywa i przyprawy zielone: liście zielonej pietruszki, szczypiorek, koperek, brukselka, boćwina, fasolka szparagowa, groszek, kapusta włoska, szpinak itp., a także ziemniaki — w granicach od 11 do 23 mg; jedynie szpinak zawiera 42 mg. Z owoców na pierwszy plan wysuwają się jeżyny, banany, maliny, czarne porzeczki i śliwki — w granicach od 8 do 15 mg (czarne porzeczki). W ostatnich latach zwraca się również uwagę na konieczność uzupełniania magnezu przez wprowadzenie nieoczyszczonej soli kuchennej.

Bardzo duże ilości ^magnezu zawierają suche nasiona strączkowe (groch, fasola, ale niewskazane są dla kobiety ciężarnej ze względu na własności wzdymające).

 

Podobne prace

Do góry