Ocena brak
Księgowe ujęcie kosztów zwykłej działalności operacyjnej (pojęcie zakres i etapy rozliczania)
Koszty operacyjne; są ponoszone podczas realizacji podstawowej działalności jednostki, koszty operacyjne dzielą się na:
-
koszty zwykłej działalności operacyjnej; są ponoszone w jednostce podczas realizacji zadań związanych bezpośrednio z jej podstawową działalnością,
-
pozostałe koszty operacyjne; nie są związane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki np. przekazane darowizny, koszty związane ze sprzedażą środków trwałych, odszkodowania, kary, grzywny.
Koszty te są związane z prowadzeniem normalnej działalności gospodarczej. Działalność operacyjna może mieć różny charakter - może to być działalność wytwórcza, usługowa lub handlowa. Często się również zdarza, że jeden przedsiębiorca wykonuje jednocześnie kilka rodzajów działalności operacyjnej. Są to tzw. przedsiębiorstwa handlowo-usługowe czy też przedsiębiorstwa produkcyjno-handlowo-usługowe.
W układzie porównawczym (rodzajowym) koszty grupowane są wg rodzajów, czyli prostych jednorodnych elementów. Układ rodzajowy kosztów obejmuje następujące pozycje:
1) amortyzację,
2) zużycie materiałów i energii,
3) usługi obce,
4) podatki i opłaty,
5) wynagrodzenia,
6) ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,
7) pozostałe koszty rodzajowe.
Etapy rozliczania kosztów:
1. Ujęcie kosztów, na podstawie dokumentacji pierwotnej, w przekroju kosztów układu rodzajowego.
2. Rozliczenie kosztów na miejsca ich powstania np. zaopatrzenie, produkcja pomocnicza, zarząd i ewidencja
3. Rozliczenie i ewidencja kosztów zakupu i kosztów międzyokresowych.
4. Rozliczenie kosztów produkcji pomocniczej z uwzględnieniem wydzielenia kosztów pustych tej produkcji i obciążenie efektami rozliczenia odbiorców świadczeń
5. Rozliczenia kosztów produkcji podstawowej
a) Rozliczenie kosztów pośrednich (wspólnych) produkcji podstawowej obejmujące wydzielenie kosztów pustych a także przyporządkowanie tych kosztów wytwarzanym w jednostce asortymentom produktów.
b) Rozliczenie kosztu wytworzenia produkcji podstawowej na wyroby gotowe i produkcję niezakończoną.
Przedsiębiorstwa nie muszą wydzielać kosztów na podstawowe i pomocnicze. Jeśli tak się stanie to pomijany jest etap 1 i 4.