Ocena brak
Koncepcja radykalnego humanizmu według E. Fromma
-
Człowiek nie jest dobry ani zły; zmienia się pod wpływem społeczeństwa i wychowania.
-
Proces wychowawczy i kształcenia zmierza do wytworzenia zdolności obronnych przeciw zagrożeniom życia, wspiera indywidualność i godność jednostki.
-
Jest to zmiana związana z dążeniem do samorealizacji i samorozwoju, nie jest to zmiana reaktywna.
-
Cel wychowania: wytworzenie mechanizmów mających uchronić przed zagrożeniem życia.
-
Idea wychowania funkcjonalnego, antyautorytarnego i personalistycznego:
Cel wychowania: zapewnienie szczęścia jednostce.
1.Życie ludzkie jako wartość nadrzędna.
2. Antyautorytaryzm – jego podstawa jest przeżycie jako nadrzędny element interakcji.
3. Pedagogika Fromma opiera się na miłości, a nie na zachowaniach typu kontrola, ocenianie, dyscyplinowanie itp.
4. W relacjach pionowych ( opartych na podporządkowaniu) autorytet:
- Powstaje u osoby odbierającej daną rolę, a nie nadającej daną rolę.
- Autorytet wychowawcy (nauczyciela) potrzebny jest wychowankowi (uczniowi), a nie nauczycielowi.
5. Podejście personalistyczne – najważniejszym determinantem i rezultatem wychowania są cechy osobowe, a jakość interakcji wychowawca – wychowanek zależy od ich osobowości.
- Zadaniem wychowawcy jest wspieranie rozwoju dziecka (szczęśliwe, optymistyczne, bez dążenia do zawładnięcia procesem rozwoju wychowanków):
1. Poszanowanie autonomii dziecka, bez sterowania i narzucania woli.
2. Podstawowy warunek wsparcia dziecka w rozwoju to miłość macierzyńska i ojcowska.
3. Cechy miłości macierzyńskiej:
- Wszechobecna (kocha zawsze, w każdej sytuacji)
- Wszechogarniająca (kocha dziecko takie, jakim ono jest)
- Bezwarunkowa (nie ma warunku, który by miłość wzbudził lub przerwał)
4. Cechy miłości ojcowskiej:
- Nie jest wszechobecna
- Nie jest bezwarunkowa
- Nie jest wszechogarniająca
- Wsparcie, a nie sterowanie czy narzucanie-> Radykalny humanizm wierzy, że człowiek może pokonać każdą przeszkodę.
- Każdy człowiek posiada określone zdolności i potencjały rozwojowe, celem wychowania jest ich diagnoza i wspieranie.
- Tożsamość jednostki kształtuje się na bazie zadatków wrodzonych poprzez własną aktywność i zamierzone /niezamierzone wpływy wychowawcze -> podstawa kształtowania się tożsamości jednostki jest doświadczanie miłości.
- Podstawowe komponenty dojrzałej miłości wg Fromma:
-
Troska o drugą osobę.
-
Szacunek dla drugiej osoby, dla jej odmienności, potrzeb, indywidualności.
-
Odpowiedzialność za wspólną interakcję.
-
Poznanie – znajomość drugiego człowieka, pełna świadomość tego, kim jest.