Ocena brak

Kolejność drukowania farbami

Autor /gregory Dodano /04.12.2013

W pierwszym przykładzie warstwa farby purpurowej została wydrukowana na jednokolorowej maszynie jako pierwsza.

Po jej wyschnięciu nałożono na nią warstwę farby cyjanowej („mokro na sucho”). Obie warstwy farb są równej grubości. Przyjęcie farby przez farbę jest dobre - osiągnięto żądaną barwę wypadkową.

Drugi przykład ilustruje drukowanie na maszynie wielokolorowej. Najpierw wydrukowano farbę purpurową na papierze („mokro na sucho”), następnie farbę cyjanową na jeszcze nieutrwalonej farbie purpurowej („mokro na mokro”). Podczas gdy farba purpurowa została dobrze przyjęta przez papier, to jednak zdolność przyjmowania farby przez farbę jest gorsza ze względu na podział warstwy farby podczas drukowania.

W rezultacie otrzymuje się barwę niebieskoczerwoną.

W trzecim przykładzie drukowano również „mokro na mokro”, jednakże w odwrotnej kolejności (farba purpurowa na cyjanową). Wynikiem jest barwa czerwononiebieska.

W drukowaniu czterobarwnym uznano za standard następującą kolejność drukowania farbami: czarna - cyjan - purpura - żółta.

Aby zmniejszyć błędy spowodowane trudnościami przyjmowania farby przez farbę, należy dokładnie sprawdzić oryginały oraz formy drukowe przed ich założeniem do maszyny. Przy drukowaniu dużych powierzchni korzystne bowiem może być drukowanie z form „lżejszych” przed „cięższymi”.

Jest to szczególnie ważne przy drukowaniu płaszczyzn rastrowanych z płaszczyznami o pełnym tonie (apli). Najpierw powinny być nadrukowane na biały papier płaszczyzny rastro-wane, a dopiero na nie płaszczyzny o tonie pełnym (aple).

 

Podobne prace

Do góry