Ocena brak

John Dowland, Thomas Morley i Orlando Gibbons

Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013

Dublińczyk John Dowland (1562-63 1626) był kompozytorem i lutnista w słubie posła angielskiego w Paryu, pózniej działał w Anglii, w Niemczech (Kassel) i we Włoszech (Wenecja) oraz na dworze dunskim i angielskim. Osiagnawszy upragnione miejsce na dworzeangielskim, popadł z czasem w melancholie. Jego utwory lutniowe {Ayres, Dances, Songs)wykazuja nie tylko znaczne na owe czasy wirtuozostwo instrumentalne, ale i wielka fantazje izmysł formy.

W utworach na 4 lub 5 wiol i lutnie z towarzyszeniem wioli basowej Dowlandujawnił dua inwencje melodyczna, podobnie jak w piesniach (Songs o fAyres), które sa bodajpierwszym przykładem spiewu faktycznie akompaniowanego. Thomas Morley (1557 -1602),uczen Byrda, organista katedry sw. Pawła w Londynie, uchodził za najwybitniejszego twórcemadrygałów angielskich i muzyki wirginałowej. Był także teoretykiem.

Niektóre madrygały Morleya stały sie niezwykle popularne, podobnie jak piesni do sztuk Szekspira. Orlando Gibbons(15S3 --1625) był wirgmalista nadwornym i organista w Westminster, twórcaFantasies na 3 wiole, madrygałów, utworów na wirginał i dzieł organowych. W muzycewokalnej wykazywał wpływy włoskich autorów madrygałów i motetów. Naleał do rodzinymuzyków, z których kilku (ojciec, brat i syn) osiagneło wielka sławe w muzyce angielskiej.

Podobne prace

Do góry