Ocena brak
Jakie techniki stosuje się w terapii logopedycznej?
Technika oznacza sposób i biegłość wykonywania jakiejś pracy w określonej dziedzinie; to inaczej metoda szczegółowa.
W obrębie ogólnych metod wyróżnia się szereg technik (metod szczegółowych), które można przyporządkować którejś z pięciu wyżej wymienionych grup.
• Do szczegółowych metod logopedycznych zalicza się:
ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjnc, artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, słuchu fonematycznego, auto-kontrołi słuchowej;
pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych;
- uczulanie miejsc artykulacji;
- mechaniczne układanie narządów artykulacyjnych za pomocą sond, szpa-tułck;
- odczytywanie mowy z ruchów ust;
wykorzystywanie pewnych nieartykułowanych dźwięków lub czynności fizjologicznych organizmu do tworzenia nowych głosek (np, wibracje warg, dmuchanie, chuchanie itp.);
kontrolę wzrokową;
kontrolę dotykową i czucia skórnego dłoni;
- fonogesty; język migowy;
- metodę cienia;
mówieniu wydłużone (metoda sztucznego echa); metodę maskowania.
• Do metod lingwistycznych zaliczamy:
metodę substytucyjną Seemana wraz z jej różnymi modyfikacjami, metodę wyszukiwania slow kluczowych i rozpoczynania od nich terapii: ćwiczenia dykcyjne.
• W skład metod pedagogicznych wchodzą: metoda dobrego startu;
gesty umowne; ćwiczenia rylmizujące;
- mówienie rytmiczne; ćwiczenia słuchu muzycznego;
metoda ośrodków pracy (ośrodków zainteresowań).
• Do psychologicznych metod szczegółowych zalicza się: techniki relaksacyjne;
psychodramę;
- hipnoterapię; psychoterapię treningową.
• Metody medyczne to:
- farmakoterapia;
- fizykoterapia; laseroterapia:
- akupunktura; akupresura;
metoda wokalislyczna Mitrinowicz;
różne zabiegi medyczne (chirurgiczne, ortodontyczne, audiologiczne, foniatryczne).
Metodyka ogólna wyznacza określone reguły i sposoby postępowania logopedycznego, co nadaje im charakter uniwersalny. Oznacza to, że mają one zastosowanie w diagnozowaniu i terapii wszystkich zaburzeń mowy. Można jedynie w zależności od indywidualnych, konkretnych potrzeb dokonywać ich modyfikacji. Szczegółowe informacje na temat podanych metod można znaleźć w załączonej literaturze przedmiotu.