Ocena brak
Jakie ćwiczenia mogą pomóc dziecku, jeśli myli ono litery?
Nauka czytania wymaga umiejętności rozpoznawania i szybkiego różnicowania liter. Dzieci dyslektyczne często mają trudności w zapamiętaniu obrazu graficznego liter, mylą jc. Można wówczas stosować następujące ćwiczenia:
1. poznawanie, utrwalanie liter:
przestrzennych szczególnie zalecane w terapii są przestrzenne litery według pomysłu M. Bogdanowicz; umożliwiają one wielozmysłowe uczenie się, a wklęsła powierzchnia litery i rowek zaznaczający jej dół pomagają dziecku usytuować ją w przestrzeni i pomóc w zautomatyzowaniu ruchu pisania poprzez dotykowe wodzenie palcem po literze,
na powierzchni perforowanej - przykładem takiej pomocy są karty z literami opracowane przez M. Dembińską-Wolę i M. Clirzanowską-Boruszcwską (1999),
- z papieru ściernego;
2. lepienie liter z plasteliny, modeliny, mas plastycznych;
3. wyklcjanic liter drobnymi elementami z papieru, włóczki itp.;
4. wyszywanie liter;
5. pisanie liter na plecach dziecka;
6. układanie liter z guzików, koralików, cekinów, sznurka, włóczki;
7. kolorowanie liter zapisanych w ciągu według przyjętego schematu (np. a -czerwone, d - zielone itd.);
8. zakreślanie danej litery w tekście, liczenie zakreślonych liter.
Wiele przykładów ćwiczeń można znaleźć m.in. w publikacjach B. Zakrzewskiej (1997) oraz M. Bodganowicz (2001 b).
Zasada terapii w zakresie nauki liter powinno być wprowadzanie nic więcej niż jednej trudnej litery podczas jednego zajęcia.