Ocena brak
IDEALIZM
IDEALIZM (nłc. idealis = stosujący się do idei) nłc. idealismus; ang. idealism; fr. idealisme; nm. Idealismus
Termin powstały pod koniec XVII w. (najpierw w formie zalążkowej idealistę — „idealista", jakiej użył np. G. W. Leibniz w odniesieniu do Platona) na określenie: a) teorii wzorczych idei, przedstawionej w pismach Platona lub w ujęciu chrześcijańskiego neoplatonizmu czy scholastycznego teizmu; b) epistemologicznej doktryny R. Descartesa i J. Lockfa, według których „idee", będące bezpośrednimi przedmiotami ludzkiego umysłu, znajdują się w podmiocie myślącym i pozostają jego indywidualną własnością {-^ idea /IVab/). W początkach XVIII w., odkąd zaczęto podawać w wątpliwość rzeczywiste istnienie świata materialnego, terminu „idealizm" użyto na oznaczenie —> akosmizmu i —> immaterializmu. Rozpowszechnił go jednak dopiero I. Kant w związku ze swoją teorią poznania, określając ją mianem idealizmu transcendentalnego {transzendentaler Idealismus) lub krytycznego (kritischer Idealismus).
Ogólna nazwa przyznawana kierunkom, doktrynom, poglądom, wśród których rozróżnia się m. in.:
I. 1. Idealizm metafizyczny (ontologiczny) w dwóch odmianach:
A) Idealizm obiektywny (sj/n.^realizm /2/ ontologiczny); w skrajnej postaci > immaterializm, czyli czysty idealizm, głoszący, że idee konstytuują całą rzeczywistość (np, idealizm platoński, —> pan-
psychizm, -^ monadologia /2/); w postaci umiarkowanej — że niezależnie od rzeczywistości materialnej istnieją byty idealne, np. esencje (G. Santayana), abstrakcje matematyczne (G. Cantor). Odmianą skrajnego idealizmu obiektywnego jest idealizm logiczny G. W. F. Hegla {-> panlo-gizm /1 /), który bytowi przyznawał naturę pojęciową, logiczną, i -> filozofia tożsamości F. W. J. Schellinga. Idealizm obiektywny reprezentują również przedstawi
ciele szkół neokantystów: marburskiej (H. Cohen, P. Natorp) i badeńskiej (W. Windelband, H. Rickert).
B) Idealizm subiektywny {subiective idealism), który istnienie całej rzeczywistości sprowadza do istnienia wrażeń, wyobrażeń lub myśli w podmiocie {esse est percipere aut percipi — „istnieć to spostrzegać lub podlegać spostrzeżeniom" — teza G. Berkeleya). Metafizyczny idealizm subiektywny reprezentują m. in. J. G. Fichte (jaźń jest twórcą rzeczywistości), F. H. Bradley, B. Bosanquet, J. Ward (idealizm absolutny — absolute idealism).
2. Idealizm teoriopoznawczy (epistemologiczny, gnozeologiczny), który przyjmując za ptinkt wyjścia analizę poznania stwierdza, że podmiot nie jest zdolny poznać rzeczywistości względem siebie zewnętrznej i poznaje jedynie swoje wrażenia, wyobrażenia lub myśli. Można wyróżnić (za K. Ajdukiewiczem) dwie odmiany idealizmu teoriopoznawczego: A. Idealizm immanentny(—>immanentyzm /2/, —> konscjencjalizm) — odmawiający podmiotowi zdolności wykroczenia w jego aktach poznawczych poza własną sferę immanentną, tzn. poza własne przeżycia psychiczne (G. Berkeley, D. Hume). B. Idealizm transcendentalny (krytyczny) I. Kanta — przyjmujący istnienie rzeczywistości poza podmiotem, lecz uważający ją za niepoznawalną (—> rzecz sama w sobie); poznanie może dotyczyć tylko własnych konstrukcji myślowych: właściwa podmiotowi aktywność kształtuje formę doświadczenia. Podobnie jak Kant, mianem idealisme critiąue określał własną doktrynę filozoficzną L. Brunschvick, który dzianie się historii ujmował w duchu heglowskim jako „rozwój świadomości". Wśród odmian idealizmu można też wymienić idealizm monosubiektywny (—> solipsyzm /1, 2 /) w odróżnieniu od idealizmu intersubiektywnego, a także idealizm agnostyczny (o rzeczywistości pozapodmiotowej nic nie wiadomo i nie ma podstaw, by cokolwiek o niej orzekać; —> agnostycyzm).
Na ogół idealizm przeciwstawia się vs-^ realizmowi (1), chociaż nie w każdym przypadku jest to jednoznaczne. Wiele poglądów idealistycznych nie daje się w całości zaliczyć czy to do idealizmu metafizycznego, czy teoriopoznawczego, ponieważ należą do jednego i drugiego; np. idealizm G. Berkeleya czy J. Royce'a łączy teoriopoznawczy immanentyzm z obiektywnym istnieniem Boga czy Ducha Powszechnego. Tak zwany idealizm problematyczny {idealisme probUmatiąue) R. Descartes'a rozstrzyga wątpliwości co do istnienia świata obiektywnego przez odwołanie się do prawdomówności Bożej. Idealizm transcendentalno-fenomenologiczny {transzendental-philnomenologisch Idealismus) E. Husserla również łączy tezę teoriopoznawczą z metafizyczną twierdząc, że świat jako zjawisko jest ukonstytuowany przez podmiot transcendentalny.
W terminologii marksistowskiej idealizmem nazywa się wszystkie poglądy, które uznają -> monizm (b) ducha lub — w przypadku przyjmowania dualizmu — genetyczną wtórność materii wobec ducha; w tym ujęciu idealizmem jest również -> spirytualizm. I tak np. na określenie stanowiska przeciwstawnego —> materializmowi (1) historycznemu, tego mianowicie, że poglądy i ambicje ludzi (jednostek), ideologie grup społecznych, oderwane od stosunków produkcyjnych, są istotnym czyrmikiem kształtującym dzieje, używa się w tej terminologii nazwy „idealizm historyczny".
II. Idealizm etyczny—stanowisko w etyce normatywnej, postulujące realizowanie celów wyższych niż osobista przyjemność czy powodzenie życiowe. Praktykowanie idealizmu etycznego w życiu, bezinteresowna realizacja ideałów, stosowanie się do wzorów moralnych — zwie się idealizmem praktycznym, przeciwstawnym z^s^ materializmowi (2) praktycznemu.
III. Idealizm estetyczny — pogląd przeciwstawny vs—> realizmowi (4) w sztuce: sztuka nie naśladuje ani nie odtwarza istniejącej rzeczywistości, lecz tworzy własną rzeczywistość idealną.
Podobne prace
-
Jońska filozofia przyrody,Idealizm optymalny platona i realizm umiarkowany arystotelesa
-
Idealizm
-
Średniowieczny spór o uniwersalia (powszechniki) - Materializm a idealizm
-
Czas niepokoju duchowego, głodu, idealizmu, świętości i sensu. Podejmij próbę porównania naszego końca stulecia z ubiegłym - esej.