Ocena brak

HERNANI

Autor /Gotard Dodano /21.03.2012

Bohater tytułowy dramatu poetyckiego Hernani, czyli Honor kastylski YiCtora Hugo, groźny herszt bandytów, który dopiero w IV akcie objawia się jako Jan Aragoński, książę Segorby i Cardony, postać łącząca w sobie „dziką surowość górala z przyrodzoną dumą hiszpańskiego granda".

Don Ruy Gomez de Silva, stary grand hiszp., zamierza poślubić za zezwoleniem króla swoją bratanicę, donę Sol, która wszakże planuje ucieczkę z ukochanym Hernanim. Don Carlos, młody król Hiszpanii, późniejszy cesarz Karol V, próbuje ją uwieść. Między trzema rywalami następuje szereg dramatycznych spięć, w których rycerskość, szlachetność i honor kastylski walczą o lepsze.

Dodatkowo komplikuje sprawę udział Ruy Gomeza i Hernaniego w spisku na życie króla. Don Ruy Gomez pozwala Hernaniemu ratować swoją bratanicę pod warunkiem, że banita odbierze sobie życie, gdy don Ruy zadmie w złoty róg. Zostawszy cesarzem, don Carlos przywraca Hernaniemu tytuły i daje mu donę Sol za żonę; w czasie nocy poślubnej przybywa na próg ich sypialni don Ruy Gomez dmąc w róg. Małżonkowie przyjmują truciznę, a stryj panny młodej rzuca się na swój obnażony miecz.

Dwa pierwsze przedstawienia Hernaniego w Komedii Francuskiej w Paryżu, 25 i 27 II 1830, uważane są za przełomowe dni teatru fr., za wielką i zwycięską bitwę romantyków z tradycjonalistami, którzy przybyli, aby zniszczyć tę sztukę, łamiącą wszelkie konwencje dramatyczne (por. Trzy: jedności.). Tłumy zwolenników Hugo, młodych pisarzy, malarzy i muzyków, pod wodzą Teofila Gautiera, swym niesłychanym entuzjazmem zapewniły triumf Hernaniego i romantyzmu.

Ernani opera (Wenecja 1844, wyst. pol. Warszawa 1851) Giuseppe Verdiego, libretto: Fr. Piave wg Victora Hugo.

Podobne prace

Do góry