Ocena brak
FILOZOFIA ZDROWEGO ROZSĄDKU
FILOZOFIA ZDROWEGO ROZSĄDKU
ang. common sense realism (1); fr. ecole Ecossaise (1); nm. schottische Schule (1)
-
Nazwa poglądów szkoły szkockiej, rozwijanych w XVIII-XIX w. Posługując się metodą introspekcji i w przeciwstawieniu do subiektywnego idealizmu i sceptycyzmu J. Locke'a zajmując stanowisko —> realizmu (IBa) naiwnego, szkoła ta przyjmowała naturalny pogląd na świat, wyrażający się uznaniem istnienia rzeczywistości obiektywnej niezależnej od poznającego podmiotu (tzw. realizm zdrowego rozsądku). Zasady —> zdrowego rozsądku (3) uznawała za obowiązujące nie ze względu na ich wewnętrzną oczywistość, lecz na to, że narzucają się ludzkiej naturze z koniecznością instynktu, uczucia lub pozaracjonalnej intuicji. Filozofię zdrowego rozsądku, zapoczątkowaną przez C. Buffiera, uprawiali Anglosasi: Th. Reid, J. Beattie, D. Stewart, Th. Brown, J. Mackintosh, W. Hamilton, H. L. Mansel, H. Calderwood, J. Yeitch; we Francji rozwijali ją m. in.: P.-P. Royer-Collard, A. Garnier, Th. S. Jouffroy, Ch. de Remusat.
-
Stanowisko, według którego punktem wyjścia autentycznego poznania filozoficznego powinny być dane doświadczenia przednaukowego, filozofia zaś powinna się opierać na zasadach —> zdrowego rozsądku (1) nie dlatego, że są one powszechnie przyjmowane, lecz dlatego, że same w sobie zawierają treść oczywistą, którą filozofia jako nauka precyzuje, systematyzuje i uzasadnia. W tym znaczeniu filozofią zdrowego rozsądku jest filozofia arystotelesowsko-tomistyczna poza niektórymi jej współczesnymi odmianami (jak np. tomizm lowański).