Ocena brak

Ecole moderne Celestyna Freineta

Autor /DoorseBroma Dodano /19.12.2005

Ecole moderne Celestyna Freineta
(ur.15.10.1896r.-zm.8.10.1966r.)

W mojej pracy pragnę przedstawić działalność jednego z twórców Szkół Alternatywnych , których realizowanym projektem podstawowym i najważniejszym było ?Nowe Wychowanie? opierające się na swobodzie wychowywania i nauczania oraz koncentrujące się wyłącznie na prawidłowym rozwoju dziecka. Jednym z nich jest Celestyn Freinet : pedagog francuski , założyciel Cooperative de l?Einseignement Laique (CEL), Spółdzielni Nauczania Świeckiego w Cannes , przyczynił się również do narodzin ruchu szkoły nowoczesnej oraz organizacji (FIMEM) ? Federation Internationale des Mouvements de l? Ecole Moderne czyli(? Międzynarodowa Federacja Ruchów Szkoły Nowoczesnej?), twórca ?Kongresu Zwolenników Drukarni Szkolnej ? oraz czasopisma dziecięcego ?LA Gerbe infantine? , dla nauczycieli ?Imprimerie a l? Ecole? , stał się również inicjatorem powołania Stowarzyszenia Szkoły i Towarzystwa Opieki nad Dziećmi, brał udział w tworzeniu Karty Nowoczesnej Szkoły oraz Karty Praw Dziecka raz inne jego zasługi , których dużo by było wymieniać.
Początki działalności Freineta były bardzo trudne. Mimo wszelkich przeciwności losu, przeszkód jakie stały na jego drodze ? do końca trwał i rozwijał swoje plany co do nauczania i wychowywania dzieci. Celestyn swoją działalność rozpoczął w dwuklasowej szkole Bar- sure ?Loup , w której to panowała atmosfera tradycyjnej oraz twardej zasady nauczania. W niej postanowił polepszyć warunki życia szkolnego . Jego celem było bowiem uczynić wszystkie tradycyjne szkoły wiejskie nowoczesnymi , sprzyjającymi w prawidłowym rozwoju dzieci. Po pewnym czasie stworzył własną szkołę eksperymentalną w Vence , w której do końca swojego życia prowadził swoją działalność dydaktyczno ? wychowawczą.
W myśl ?Nowego Wychowania? Freinet kładł nacisk na doświadczenie dziecka, jego indywidualność w czasie nabywania wiedzy potrzebnej w dalszym życiu, swobodę oraz jego zdrowie. Za najważniejszy punkt edukacji uznał on rozwój możliwości intelektualnych oraz manualnych dzieci. Uważał, że każde dziecko powinno rozwijać swoje umiejętności w miarę możliwości. Chciał on aby jego wychowankowie czuli się dobrze i sami spostrzegali swoje wady i zalety. Był przeciwny wpajania pamięciowej wiedzy encyklopedycznej. W sprawie ?Pamięci? Freinet pod pewnymi względami nie był wrogo nastawiony. Ja również uważam, że rozwijanie pamięci jest bardzo ważne ale tylko w taki sposób aby ta umiejętność służyła człowiekowi a nie utrudniała jego życie. Celestyn unikając encyklopedyczną wiedzę , usunął ze swojej placówki wszelkie podręczniki, które uznał za zbędne w nauczaniu. W zamian wprowadził on drukarnię i gazetkę , którą własnoręcznie tworzyły dzieci.

Podobne prace

Do góry