Ocena brak

Dzienne racje pokarmowe dla kobiety w drugiej połowie ciąży

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Dzienne racje pokarmowe są to dzienne normy żywienia wyrażone w ilościach produktów spożywczych. Z fizjologicznych norm żywienia podających składniki odżywcze nie wszyscy mogą korzystać, nie mając specjalnego przygotowania z zakresu żywienia, natomiast posługiwanie się wagową ilością produktów jest prostym rozwiązaniem i nie nastręcza już trudności. Racje pokarmowe są tak opracowane przez specjalistów, aby zawierały wszystkie niezbędne składniki zalecane w normach fizjologicznego zapotrzebowania i zapewniały kobiecie w drugiej połowie ciąży niezależnie od pełnego pokrycia energetycznego potrzebne ilości białka, tłuszczu, węglowodanów, składników mineralnych (makro- i mikroelementów) i witamin. Przewidziana jest również nadwyżka produktów na pokrycie strat składników odżywczych, występujących podczas przyrządzania i porcjowania potraw.

Podstawę dziennej racji pokarmowej stanowią grupy produktów, tj. mleko i przetwory z mleka, sery, jaja, mięso, wędliny, podroby, ryby, masło, śmietana, warzywa, owoce, ziemniaki, produkty zbożowe, cukier i niewielkie ilości przetworów.

Aby żywienie było prawidłowe, należy korzystać z szerokiego asortymentu produktów występujących w każdej grupie. Na przykład podana dzienna ilość warzyw musi obejmować wszystkie warzywa występujące w okresie 4 pór roku, a na wiosnę oprócz tzw. warzyw starych jak najwcześniej należy korzystać z przypraw zielonych, tj.szczypiorku, zielonej pietruszki, koperku, liści selerów, cebuli dymki itp., przechodząc następnie do nowalijek, tj. do sałaty zielonej, szpinaku, rzodkiewek itp. Okres lata i jesieni jest okresem najbogatszym w świeże owoce i warzywa, ale w okresie zimy mamy jeszcze: marchew, buraki, selery, pory, cebulę, brukselkę, skorzonerę, kapustę kiszoną, cykorię itp. oraz mrożonki w różnym składzie (fasolka szparagowa, kalafiory, groszek zielony, brukselka, pory itp.).

Należy o tym pamiętać, gdyż nie spożywając warzyw i owoców w różnej postaci (w tym i mrożonek) nie pokryjemy zapotrzebowania organizmu na niezbędne składniki mineralne i wiele witamin. Poza tym spożycie warzyw i owoców decyduje o zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, co jest bardzo ważne dla prawidłowego przebiegu ciąży.

Normy żywienia wyrażone w dziennej racji pokarmowej są praktycznym rozwiązaniem żywienia, gdyż ułatwiają nam nie tylko planowanie prawidłowych posiłków, ale także ocenę i kontrolę żywienia, a tym samym chronią od błędów niedożywienia czy również szkodliwego przekarmiania. Dopuszczalne są modyfikacje w zamianie produktów, w ramach tych samych grup, jak również zwiększenie ilości niektórych produktów, jeśli podyktowane to jest rodzajem pracy, rozpoznaniem ciąży mnogiej, wiekiem itp.

Poza tym, mając do dyspozycji wykaz podstawowych składników odżywczych w 100 g produktów, możemy sprawdzić, czy ilości produktów spożytych w ciągu dnia zapewniły nam potrzebną ilość danego składnika, np. białka czy wapnia, albo czy nie spożywamy za dużo węglowodanów, np. cukru, a za mało owoców.

Do obliczeń racji pokarmowej przyjęto produkty rynkowe, takie jakie nabywamy w handlu, z przeciętną ilością odpadków. Przy obliczeniu wartości odżywczej (na podstawie tabel) odliczono 10% na straty składników. Ponieważ straty witamin są większe, przyjmuje się, że wynoszą one: dla witaminy C — 50%, dla witaminy Bt — 10%, dla witaminy B2 — 5% (strat karotenu nie odliczono).


Podobne prace

Do góry