Ocena brak
Delegacja władzy
Jest to proces, w wyniku, którego kierownik powierza innym część swych obowiązków i uprawnień (w literaturze często przyjmuje się, że delegacja to takie przekazanie odpowiedzialności i uprawnień, które ma charakter jedynie czasowy, zazwyczaj dotyczy określonego zadania; jest to przekazanie uprawnień konkretnej osobie).Teoretycznie proces delegowania uprawnień obejmuje trzy kroki:
-
przydzielenie obowiązków,
-
przyznanie uprawnień,
-
stworzenie odpowiedzialności za wyniki.
Aby delegacja uprawnień była efektywna, powinny być zachowane następujące zasady:
-
zakres odpowiedzialności powinien pokrywać się z zakresem uprawnień decyzyjnych,
-
powinna istnieć jasność, co do tego, kto komu i co deleguje (hierarchia),
-
zawsze należy zachowywać zasadę jedności rozkazodawstwa,
-
warto zawczasu zastanowić się nad systemem kontroli - jakie będą zasady rozliczenia podwładnego, jakie zastosujemy kryteria efektywności.