Ocena brak

Ćwiczenia fizyczne w czasie połogu

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Gimnastykę poporodową można rozpocząć już po 12—24 godzinach po urodzeniu dziecka, oczywiście w porozumieniu z lekarzem. Jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań, należy też zmobilizować się do wstania z łóżka. Szczególnie ważne znaczenie ma stosowanie gimnastyki w pierwszych 6—12 tygodniach po porodzie. Jeśli w tym czasie nie przystąpi się do ćwiczeń mięśni brzucha i dna miednicy, później będzie bardzo trudno osiągnąć konieczną sprawność układu mięśniowego otaczającego blok jelitowy.    «

Nadmiernie rozciągnięte mięśnie brzucha, dna miednicy, krocza oraz rozluźnienie zwieraczy są, zwłaszcza w późniejszym okresie, przyczyną opuszczania macicy i ścian pochwy, przemieszczenia narządów wewnętrznych jamy brzusznej, wysiłkowego nietrzymania moczu. Właściwie dobrane i wcześnie stosowane systematyczne ćwiczenia zapobiegają powikłaniom, przywracają jedność i sprawność rozciągniętym mięśniom, pomagają odzyskać równowagę psychiczną oraz podnoszą komfort seksualny.

Równocześnie dzięki ćwiczeniom procesy wsteczne zachodzące w macicy ulegają przyspieszeniu (zwijanie macicy).

Oprócz pobudzenia pracy układu krążenia i przemiany materii ćwiczenia, szczególnie w obrębie kończyn dolnych, zapobiegają zastojowi żylnemu i związanemu z tym niebezpieczeństwu zakrzepów. Gimnastyka w połogu wpływa bardzo korzystnie na czynność przewodu pokarmowego, pobudzając perystaltykę jelit, a także na pracę gruczołów mlecznych i wzmocnienie mięśni piersiowych.

 

Podobne prace

Do góry