Ocena brak
Co zawiera konspekt, czyli szczegółowy plan lekcji?
Konspekt do zajęć wychowawczych – schemat
Masz napisać coś, co Ci ułatwi przeprowadzenie zajęć. Staraj się zastanowić nad wszystkimi elementami składowymi. Im masz mniej doświadczenia tym więcej pisz. Pomoże Ci to w przeprowadzeniu zajęć.
Chcesz przeprowadzić zajęcia, zastanów się zatem:
-
Z kim?? Jasno określone parametry grupy: wiek, liczba, płeć, poziom rozwoju. Nigdy nie ma grupy: „w normie”, w której wszystkie dzieci (młodzież) byłyby tak samo rozwinięte pod względem fizycznym, społecznym czy emocjonalnym, w odniesieniu do stereotypowego standardu (np.: klasa). Masz pod opieką grupę dzieci, ale część jest ze stycznia, a część z grudnia. To rok różnicy!! Poza tym każde dziecko ma inny poziom doświadczeń - każdą grupę możesz umownie podzielić na 3 podgrupy np.: bogate, średnie, biedne; zdrowe, niedomagające, chore; aktywne, umiarkowane, nieaktywne. Może być i tak, że w grupie masz jedno dziecko chore na astmę – jak zaplanujesz wycieczkę w góry?? Jeśli masz grupę 13-latek, z którymi przeprowadzasz zajęcia o antykoncepcji, to część z nich już wie dużo, część trochę, a reszta nic. To samo dotyczy np. dzieci 10-letnich w kontekście pogadanki o skutkach nadużywania alkoholu czy twardych narkotyków. Tu wychodzą również różnice środowiskowe – III klasa elitarnej, miejskiej szkoły różni się bardzo od III klasy w wiejskiej szkole, na terenie byłego PGR.
-
Co chcę zrobić?? Określenie celu operacyjnego dotyczącego problemów (sytuacji) wychowawczych (jeżeli ma to być cel lekcji to wyłącznie wychowawczej). Może tu wystąpić rozbicie na cele dydaktyczne: poznawcze (zapoznanie z...) lub kształcące (kształtowanie postaw, przekonań, zachowań itp.) i wychowawcze (wdrażanie do..., wzmacnianie w...., wyrabianie poczucia ....). Można określić jako cel rodzaj kompetencji zdobytych przez dziecko – np.: „umie zaprezentować...”, „potrafi wymienić..”, „zna...”, „utrwala...” itp. Często w konspektach modelowych pojawiają się cele wychowawcze stałe (porządkowe) chodzi tu np. o: dbałość o stanowisko pracy, higienę, sprzęt itp. Uwaga! W konspekcie lekcji struktura celów operacyjnych jest inna: np.: poznawczy: zapoznanie z mikroskopem, albo (na następnej lekcji) kształcący: utrwalenie wiadomości nt. mikroskopu i posługiwanie się nim, wychowawczy: wdrażanie do współpracy w grupie. Przy zajęciach wychowawczych może wystąpić jeden lub dwa cele. Dużo celów nie oznacza dobrych zajęć!! Zapamiętaj - zapoznanie z liczbą jest celem dydaktycznym, natomiast zapoznanie z formami pomocy innym to cel wychowawczy. Ważne jest też zapamiętanie, że kształcenie jest związane z dydaktyką, natomiast kształtowanie (zachowań, postaw, przekonań) - z wychowaniem.
-
W jaki sposób?? Określenie metody (metod). Zawsze zgodne z wybranym celem (celami). Można stosować metody dydaktyczne, wychowawcze, społeczne, opiekuńcze itd. z zapisem szczegółowym (np. nie „słowne” lecz np. wykład, opis, pogadanka, dyskusja, rozmowa, opowiadanie, objaśnienie, instrukcja, zagadka, żywe słowo, wiersz; nie „ćwiczeniowe” lecz np. zadań stawianych dziecku; nie „wpływu osobistego” lecz np. perswazja, nie „wpływu sytuacyjnego” lecz np.: nagradzanie, karanie, instrukcja, przydzielanie funkcji, organizowanie doświadczeń wychowanka, drama).
-
W jakiej strukturze organizacyjnej?? Określenie formy (form). Zawsze zgodne z wybraną metodą (metodami). Zapis powinien być co najmniej podwójny: po pierwsze: forma pod względem ilości osób (np.: praca indywidualna, w małych zespołach lub z całą grupą), po drugie: forma uszczegółowiona (adekwatna do celu i metody np.: swobodne wypowiedzi, rozmowa, zajęcia integracyjne, burza mózgów, trening interpersonalny) lub technika (np.: rysunek, malunek) W konspekcie modelowym powinna wystąpić jeszcze forma ze względu na rodzaj zajęć (np.: zajęcia obowiązkowe - objęte programem kształcenia i wychowania, zajęcia dowolne, samorzutne ( ruchowe, tematyczne, manipulacyjno - konstrukcyjne, badawcze, gry dydaktyczne), prace użyteczne, spacery, wycieczki, sytuacje okolicznościowe).
-
Przy pomocy czego?? Określenie pomocy dydaktycznych (jeżeli występują). Zapis z podziałem na pomoce dla prowadzącego zajęcia oraz na pomoce dla wychowanków ( z podaniem ilości sztuk) zawsze adekwatnie do form (technik). Wymienione pomoce powinny być powszechnie dostępne (np. kartki papieru, rysunki) lub określone ich źródło. Np. jeżeli mają być w zajęciach wykorzystane ulotki ( w ramach profilaktyki AIDS, alkoholizmu, nikotynizmu), film lub ilustracje na dany temat - muszą być dołączone do konspektu lub należy podać, gdzie je można zdobyć. W każdym z wymienionych przypadków powinien pojawić się tytuł i (jeżeli to możliwe) - nazwisko autora.
-
Gdzie?? Określenie miejsca (miejsc) zajęć (klasa jedynie w przypadku lekcji wychowawczej). Zajęcia mogą być w sali, na podwórku, w parku, w lesie
-
Jak długo?? Określenie czasu trwania zajęć - globalnie i z rozbiciem na istotne części zajęć, z uwzględnieniem czasu na dojazd (dojście).
-
Co planuję zrobić?? Opis toku metodycznego zajęć. Zawsze zgodne z założonymi celami, z wykorzystaniem założonych metod, form, pomocy i w zaplanowanym miejscu. Zapis w formie punktów (nie w tabelkach!) - kolejne czynności wykonywane przez wychowawcę, z adnotacją, jakie reakcje dzieci są przewidywane (co mają wykonać i co powinien zrobić wychowawca, jeżeli dzieci nie będą np.: umiały odpowiedzieć na pytanie lub wykonać zadania - jest to określenie wariantu alternatywnego). Można także w tym miejscu odnotowywać, ile czasu potrzeba na realizację poszczególnych części zajęć. W takim przypadku w punkcie 7 wystarczy podać czas globalny.
-
Po co to wszystko było?? Podsumowanie zajęć. Co należy powiedzieć na zakończenie, co podkreślić (w punktach); nie należy używać formułki „podsumowanie zajęć” czy „podziękowanie za udział w zajęciach”, ale opisać. Np. „Na dzisiejszych zajęciach dowiedzieliście się, że....” i tu przypominasz najważniejsze treści zajęć.
-
Jak wyszło?? Czyli ewaluacja, ocena zajęć przez dzieci lub młodzież. Kwestia kontrowersyjna, często wymagana. Jeżeli zajęcia były dobrze przygotowane, z uwzględnieniem poziomu rozwoju i potrzeb grupy to powinny się podobać oraz nauczyć tego, co wychowawca zaplanował. Lepiej nie ryzykuj zapytaniem, co dzieci wyniosły z zajęć, bo odpowiedzi mogą być zaskakujące. A sprawdzisz, czy wiedzą to, czego miały się dowiedzieć, na zajęciach praktycznych.
Uwagi dodatkowe:
-
Przy pracy wychowawczej z grupą skupiaj się na zajęciach związanych z wychowaniem, czyli z relacjami społecznymi, z kształtowaniem norm, postaw, zachowań. Stąd też konspekt do zajęć wychowawczych to nie konspekt lekcji!! Oczywiście, także np. na matematyce nauczyciel zwraca uwagę na zachowanie dzieci, ale jest to działanie oboczne w stosunku do nadrzędnej ( w trakcie lekcji) dydaktyki.
-
Pamiętaj, że są 4 główne działy zajęć prowadzonych z dziećmi i młodzieżą. Można je podzielić na: wychowanie umysłowe (tu będą wszystkie „przedmioty”: język ojczysty, matematyka, geografia, biologia itp.); wychowanie estetyczne (zajęcia artystyczne: plastyczne, muzyczne, techniczne, teatralne) oraz wychowanie zdrowotne (tu pojawią się zajęcia sportowe oraz higiena). W metodyce pracy z grupą i metodyce opiekuńczej najważniejsze jest wychowanie społeczne – z tego działu masz przygotować zajęcia. Oczywiście dzieci mogą uczyć się wiersza o nauczycielu (cel wychowawczy – kształtowanie szacunku dla nauczycielskiej pracy), chociaż można ten sam wiersz wykorzystać w celu dydaktycznym – np. w kształceniu umiejętności posługiwania się dwuznakiem „cz”. Trzeba dostrzegać takie różnice.
-
Możesz wybrać szczegółowy konspekt, lub o wiele krótsze – scenariusz lub projekt zajęć, w których zaznaczasz tylko najważniejsze części zajęć. Ale pamiętaj – im mniej wiesz, tym więcej pisz. Projekt i scenariusze są dla tych, którzy mają większe doświadczenie.
-
Pamiętaj, że przy wyborze projektu zajęć lub scenariusza, zalecenia do pisania konspektu mają również zastosowanie. Zawsze musi wystąpić zgodność celu z parametrami grupy; zgodność metod i form z celem; wybór pomocy i miejsca (warunków materialnych) oraz czasu zgodny z powyższymi. Niezbędne jest podsumowanie.
-
Konspekt, projekt lub scenariusz ma być napisany na tyle dokładnie, aby każdy inny wychowawca mógł na jego podstawie przeprowadzić zajęcia. Nie należy zatem używać w zapisie ogólników w stylu „Część wprowadzająca - zapoznanie dzieci z problematyką zajęć” lub „ Podzielenie grupy na małe zespoły i przeprowadzenie zajęć”
-
Zapisuj wszystko w punktach, czyli bez tabelek. Kiedyś był taki zwyczaj wpisów ale to archaizm. Informacje w rubryce „czynności dzieci” w stylu: słuchają, odpowiadają, siadają w kręgu, występowały bez sensu, ponieważ dublowały „czynności wychowawcy” np.: prosi dzieci, aby usiadły. Możesz jednak zaplanować i uwzględnić opis zadań, które mają wykonać dzieci, a nie pustosłowia (np.: dyskusja). Istotne było wskazanie roli wychowawcy, gdy dzieci nie wiedzą, co mają mówić, lub nie potrafią poradzić sobie z zadaniem. Czyli odnotuj sobie, co zrobisz, jeżeli dzieci nie będą czegoś wiedziały.
-
Na zakończenie zawsze chwalisz uczestników i dziękujesz za udział w zajęciach. To jest oczywiste i nie trzeba tego zapisywać. Tak samo normalne jest przywitanie, wietrzenie sali czy też uporządkowanie sali po zajęciach.
-
Tekst konspektu, projektu lub scenariusza ma być pracą samodzielną, jeżeli korzysta się z czyjegoś pomysłu to trzeba zaznaczyć autora i źródło.
-
Zapis ma być szczegółowy, ale nie może przekraczać dwóch stron maszynopisu. Zapis na pół strony to nie jest konspekt, projekt ani scenariusz. Takie „skrócone” zapisy stosuje się tylko do odnotowania w dokumentacji formalnej.