Ocena brak
Co to jest diagnoza logopedyczna?
Diagnoza logopedyczna stanowi określony sposób postępowania badawczego. którego cciem jest potwierdzenie bądź wykluczenie istnienia zjawisk logopedycznych oraz przewidywanie ich tendencji rozwojowych na podstawie objawów, patogenezy i palomechanizmu. Objawy ustala się na podstawie danych z obserwacji i wywiadu, próh i testów językowych. W zależności od wyników badań uzupełniających (np. psychologicznych, pedagogicznych, neurologicznych. audiologicznych, ortodontycznych, foniatrycznych) dokonuje się oceny jakościowo-ilościowej zachowań językowych. Zdaniem S. Grabiasa (1997, 16, 30), postępowanie diagnostyczne ma „dostarczyć stwicrdzalnych empirycznie zjawisk (załóżmy, że w wypadku logopedii są to rozmaite przejawy' zaburzeń mowy), a następnie dokonać ich objaśnienia.
Pełny opis (deskrypcja) i wyczerpujące wyjaśnienie zjawisk (cksplikacja) umożliwiają postawienie dalszego kroku badawczego, jakim jest tworzenie prognoz (aplikacja), polegające na budowaniu programów postępowania naprawczego [...] Ustalanie inwentarzy anormalnych zachowań językowych stanowi ważny elap pracy nad programami terapeutycznymi Jednakże równic ważnym etapem jej pracy musi być orzekanie pozytywne - przynosi je odpowiedź na pytanie: jaką kompetencją językową i komunikacyjną oraz jaką wiedzę o rzeczywistości diagnozowana osoba ma i jakimi sprawnościami komunikacyjnymi dysponuje”.
Zjawisko logopedyczne - lo wszelkiego typu i różnego slopnia zakłócenia bfldż zaburzenia ekspresji lub/i percepcji mowy, utrudniające albo uniemożliwiające komunikację językową. Występowanie zjawiska logopedycznego skłania pacjenta do skorzystania 2 usług logopedy Pntogcncz;i oznaczii zespól przyczyn powodujących powstawanie i rozwój /iibur/cnia. Patomcchani/m - 10 mechanizm (sposób) powstawania zaburzeniu Patomcchanizm wyjaśnia się poprzez analizę czynników patogennych z punklu widzenia icli zależności i związków znaczeniowych (ważny mniej ważny) 1 przyczynowo-skutkowych (Janas-Kaszezyk, Tarkowski 1991; llogdanowicz 1985 b; Lewicki 1978).
Na gnincic nauk humanistycznych pojęcie diagnozy rozpatruje się w dwóch zakresach:
a) szerokim {diagnozowanie) obejmującym całość postępowania badawczego, czyli rozpoznanie, program lerapii i prognozę;
b) wąskim (diagnoza) obejmującym samo rozpoznanie zaburzenia.
W niniejszej pracy termin diagnoza jesl stosowany w szerokim zakresie.