Ocena brak
Co należy rozumieć przez terapię logopedyczną?
Terapia logopedyczna (syn. logolcrapia, postępowanie logopedyczne) jest terminem szerszym od pojęć korekta logopedyczna i reedukacja mowy, obejmuje swoim zasięgiem całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań, ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się (od prostych wad wymowy do niemożności mówienia włącznie). Oddziaływania te mają na celu:
usuwanie zaburzeń mowy,
- przywracanie mowry w przypadku jej utraty, nauczanie mowy, która się nic wykształciła, wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej,
- likwidację przyczyn i skutków pierwotnych oraz skutków wtórnych, do których zalicza się zarówno psychologiczne, jak i pedagogiczne konsekwencje zaburzeń mowy,
W literaturze przedmiotu spotyka się różne ujęcia i synonimy terminu terapia logopedyczna. Są to np. określenia: logoterapin i postępowanie logopedyczne, których używa się w znaczeniu terapii logopedycznej. W niniejszej pracy przyjęto jednak, iż pojęcia terapia logopedyczna i postępowanie logopedyczne bardziej oddają istotę problemu niż termin logoterapia, który kojarzy się raczej z terapią słowem niż z kompleksową terapią, którą prowadzi się w przypadku zaburzeń rozwoju mowy i zaburzeń mowy.
W ostatnich latach termin terapia logopedyczna wyparł stosowane dawniej nazwy rehabilitacja mowy i reedukacja wiewy, jakie spotyka się w pracach m.in, I. Slyczck (1980), J. E. Nowak (1993), J. T Kanii (1982). 13. Sawy (1990). Obecnie nic stosuje się ich. ponieważ reedukacja oznacza ponowne uczenie, co ma odniesienie jedynie do afazji (czyli do sytuacji, w której pacjent traci wcześniej już nabyte umiejętności mówienia lub/i rozumienia), rehabilitacja zaś jest przywracaniem sprawności fizycznej i psychicznej i termin ten jcsl bliższy medycynie niż logopedii.
Dość często spotykane pojęcie korekta logopedyczna jest terminem zbyt wąskim, gdyż dotyczy jedynie procesu usuwania zaburzeń artykulacji.
Podobne prace
-
CZY ZACHOWANIE SIĘ POKRZYWDZONEGO STANOWI KODEKSOWĄ DYREKTYWĘ WYMIARU KARY I ŚRODKÓW KARNYCH? CO NALEŻY ROZUMIEĆ PRZEZ ZACHOWANIE SIĘ POKRZYWDZONEGO?
-
Jakie etapy pracy wyróżnia się w terapii logopedycznej dzieci z wadą słuchu, będących w różnym wieku?
-
Co oznaczają terminy: terapia logopedyczna, reedukacja mowy, restytucja mowy i korekta logopedyczna?
-
Co jest celem terapii logopedycznej osób upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym?